skip to Main Content
«شاد» تبعیض علیه معلولان را تشدید کرد
جامعه کیوسک

رویکرد حذفی مسئولان به جامعه معلولان

«شاد» تبعیض علیه معلولان را تشدید کرد

به گزارش کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با گذشت بیش از یک سال از راه‌اندازی پلتفرم آموزشی شاد، این پلتفرم برای نابینایان و کم‌بینایان دسترس‌پذیر نشده و آنها مجبور به استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر واتساپ هستند که آنها را از «عدالت آموزشی» دورکرده است.

این کمپین به سه قشر از نابینایان اشاره می‌­کند که با بی‌عدالتی مطلق مواجه هستند؛ دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا، والدین نابینا برای همراهی دانش‌آموز بینای خود و کمک آموزشی به آنها، معلم‌های نابینا و کم‌بینا.

از زمان شروع کرونا خبرها نشان از دارد که ۳۰ درصد از دانش‌­آموزان ترک تحصیل کرده‌­اند؛ اما آماری از این‌که چه تعداد از این دانش‌­آموزان دچار معلولیت هستند وجود ندارد. فقر اقتصادی، عدم دسترسی به شبکه آموزشی شاد، نبود زیرساخت‌های اینترنت در بسیاری از روستاها و شهرهای دورافتاده، نداشتن گوشی موبایل و تبلت و هزینه زیاد اینترنت برای خانواده‌ها از جمله دلایل جاماندن از تحصیل است. در ترک تحصیل دانش‌­آموزان معلول موارد دیگری همچون مناسب نبودن پلتفرم‌­های موجود مانند «شاد» نیز دخیل است.

رئیس وقت سازمان بهزیستی سال گذشته از ۲۰۳ هزار نفر دارای معلولیت بینایی خبر داد که تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد حدود ۸۸ هزار نفر معلولیت بینایی بسیار شدید دارند. اما این آمار قابل استناد نیست چرا که تنها مراجعان به سازمان بهزیستی را دربر می‌گیرد.

از سوی دیگر، آمار کلی معلولان در کشور مبهم است. محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در سال ۹۸ خبر از معلولیت ده درصد از جمعیت کل کشور داده بود که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی بوده‌اند. فقدان آمارهای دقیق از جمله زمانی مشکل­‌ساز می‌شود که در برنامه­‌ریزی­‌های کلان و تخصیص بودجه این قشر به حاشیه رانده شده و حذف می‌­شوند. معلولانی که جمعیت میلیونی دارند اما با توجه به شرایط حاکم امکان حضور در مکان­‌های عمومی برای آنها فراهم نیست.

رویکرد تصمیم‌­گیران به مطالبات این جامعه و مناسب‌­سازی محیط‌های مختلف برای آنها، تاکنون بیشتر گرایش به حذف معلولان از جامعه و خانه‌­نشینی آنها داشته است؛ با شیوع کرونا و سخت‌تر شدن شرایط زندگی، نادیده گرفتن جامعه معلولان در سیاست‌گذاری‌ها بیش از پیش آشکار شد؛ مساله‌ای که سال‌هاست فعالان این حوزه بر آن تاکید می‌کنند و نسبت به عدم حساسیت، نبود آگاهی و همدلی سیاست‌گذاران و جامعه نسبت به جمعیت معلولان اعتراض دارند.

 

همچنین بخوانید:  آیا تامین اجتماعی در معرض سقوط است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗