skip to Main Content
دور جدید اعتراضات معلمان سراسری شد
جامعه کیوسک

فرار دولت از طرح رتبه‌بندی معلمان

دور جدید اعتراضات معلمان سراسری شد

معلمان شاغل و بازنشسته سراسر ایران با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌­های صنفی فرهنگیان که متشکل از چند تشکل بزرگ صنفی معلمان است، دست به تجمع و اعتراض زده‌اند.

بحرانی شدن وضعیت نرخ تورم و کاهش قدرت خرید و همچنین مشکلات عدیده‌­ای که با ورود کرونا برای معلمان و دانش‌­آموزان به‌وجود آورده است معلمان را همزمان با شروع سال تحصیلی جدید وارد دور جدیدی از اعتراضات کرد. این تجمعات در شهرهای مختلف مقابل سازمان آموزش‌و‌پرورش و در تهران، مقابل سازمان برنامه‌و‌بودجه برگزار شد.

محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان ایران مطالبه‌ی اصلی این دور از تجمع سراسری معلمان را اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان معرفی کرده است؛ طرحی که نزدیک به ۱۲ تا  ۱۳ سال است در دولت‌های مختلف مسکوت باقی مانده و در حال حاضر و در دولت رئیسی هم، صحبت از این است که این طرح به دلیل کمبود بودجه متوقف بماند و اجرای آن، احتمالا به سال ۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

به گفته‌ی حبیبی بر اساس این طرح، معلمان به پنج گروه تقسیم می‌شوند. خواسته‌ی اصلی فرهنگیان هم این است که که این طرح -همان‌گونه که در کمیسیون آموزش مجلس مصوب شده- حداقل حقوق هر فرهنگی را متناسب با ۸۰درصد اعضای هیئت علمی در نظر بگیرد، و در عمل نیز، شاهد اجرای آن باشیم.

البته معلمان معترض خواسته‌های دیگری نیز همچون واکسیناسیون فوری معلمان و دانش‌آموزان تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، لغو خصوصی‌سازی در آموزش‌و‌پرورش و حق آموزش رایگان دارند. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌­های صنفی معلمان، با شروع همه‌گیری کرونا، آموزش دچار مشکلات جدی شده است. حدود ۳۰ درصد ازدانش‌آموزان به‌خاطر نبود امکانات و زیرساخت‌های ضروری برای معلمان و کیفیت پایین اپلیکیشن شاد، ترک تحصیل کردەاند.

همچنین بخوانید:  «مدارس علوم و معارف اسلامی را گسترش دهید»

وزارت آموزش‌و‌پروش و ستاد ملی‌ مبارزه با کرونا تصمیم گرفته‌اند که سال تحصیلی جدید نیز روند آموزش به صورت مجازی ادامه پیدا کند. معلمان تامین زیرساخت‌های ضروری از جمله گوشی هوشمند و اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان را وظیفه حاکمیت می­‌دانند و خواستار این هستند که تمامی دانش ­آموزان بالای ۱۲ سال پیش از بازگشایی مدارس واکسینه شوند.

همچنین کانال شورای هماهنگی تشکل­‌های صنفی فرهنگیان ایران از زندانی بودن ۱۳ معلم و همچنین وکیل معلمان زندانی نام برده و خواستار آزادی آن‌ها شده است. به گزارش این کانال مصطفی نیلی وکیل افتخاری فرهنگیان، اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، ناهید فتحعلیان، نصرت بهشتی، یعقوب یزدانی، محمدرضا رمضان‌زاده، حسن حسین‌خانی، مهدی فتحی، زینب همرنگ، غلامرضا غلامی، معصومه عسکری و محمد معلمان زندانی هستند که برخی از آنها احکام سنگینی نیز دارند.

اعتراضات معلمان در چند سال اخیر با قوت زیاد همواره تکرار شده است. وضعیت بحرانی معیشتی معلمان، پایین آمدن کیفیت ارائه خدمات آموزشی، عدم هم­سان‌سازی حقوق فرهنگیان، عدم اجرای طرح رتبه‌بندی و­ زندانی‌شدن معلمان از جمله مواردی‌ست که تشکل­‌های صنفی معلمان سال­‌ها است نسبت به آن اعتراض دارند.

معلمان بر این باورند که راه بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس با احقاق حقوق معلمان امکان ­پذیراست. مطالباتی که سال­‌ها است معلمان برای دستیابی به آن اعتراضات مختلفی داشته‌اند و تاکنون مطالبات آنها تحقق پیدا نکرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗