skip to Main Content
موافقت مشروط معاون زنان با ازدواج دختران زیر سن قانونی
جامعه کیوسک

انسیه خزعلی در چه زمینی بازی می‌کند؟

موافقت مشروط معاون زنان با ازدواج دختران زیر سن قانونی

انسیه خزعلی معاون زنان و امور خانواده دولت در اولین نشست خبری خود گفته: «ما با هر نوع ظلمی که به زنان شود برخورد می‌کنیم. طبیعتا ازدواج قبل از بلوغ یکی از مواردی‌ست که می‌تواند این ظلم را مضاعف کند و ما با آن موافق نیستیم.»

انسیه خزعلی در سن ۱۶ سالگی ازدواج کرده و با تاکید بر این که توانسته شروط ضمن عقد را کاملا بگیرد، به نوعی خود را نمونه موفق کودک‌همسری البته با گرفتن شروط ضمن عقد معرفی می‌کند.

براساس قوانین ایران سن ازدواج قانونی برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است. با این که فعالان حقوق کودک و زنان در تلاش بوده‌اند که با تغییرات قانونی  سن ازدواج را بالاتر از ۱۳ سال و تا ۱۸ سالگی بالا ببرند اما محدودیت قانونی ۱۳ سالگی ازدواج دختران نیز رعایت نمی‌شود. بر اساس آمار منتشرشده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» از سوی مرکز آمار ایران، در بهار سال ۹۹ بالغ بر هفت هزار ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک ازدواج دختربچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده است.

انسیه خزعلی، معاون زنان و امور خانواده دولت، با تکیه بر تجربه ازدواج خود در سن ۱۶ سالگی و گرفتن شروط ضمن عقد، معتقد است «شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست، باید بلوغ فکری و اجتماعی را در نظر گرفت.» اما توضیحی نداده که چند کودک مانند او می‌توانند در زمان ازدواج شروط ضمن عقد را دریافت کنند، ضمن اینکه این شروط در ایران اساسا ضمانت اجرایی ندارد و در حد تفویض یک وکالت نامه به مرد است.  از سویی ایراد اساسی بر کودک همسری داشتن حقوق برابر نیست بلکه آسیب‌های جدی روحی و روانی و جنسی به کودک در زمان ازدواج، بحث پیشینی ازدواج کودک همسری است.

همچنین بخوانید:  تایید قرارداد اجاره بلندمدت چینی‌ها برای ماهیگیری در دریای عمان

خزعلی در نشست خبری بر جوانی جمعیت، تسهیل قوانین ازدواج و ضربه خودن جمعیت از تجرد تاکید می‌کند و از سویی مخالفت صریح خود را با برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت بیان نمی‌کند و تنها وعده تشکیل کارگروه برای بررسی این موضوع را می‌دهد. وی همچنین معتقد است، نه نابرابری بلکه «تساوی می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد.»

در حالی که طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران تعداد ۳۴۶ نوزاد در بهار سال ۹۹ متولد شده‌اند که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز بیشتر از ۱۶ هزار تولد بوده است.

در زمان محمود احمدی‌نژاد زمانی که درباره گرانی تره‌بار از او سوال کردند پاسخش این بود که «بیایید از تره‌بار نزدیک خانه ما خرید کنید، چرا از جاهای گران خرید می‌کنید؟» گویی انسیه خزعلی نیز درتعیین سیاست‌های که در زمان تصدی خود پیش خواهد گرفت به آمار رسمی و گفته‌های فعالان این حوزه توجهی نخواهد داشت و زندگی شخصی خود را معیار گرفته است.

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗