skip to Main Content
هنوز تکلیف شیوه بازگشایی مدارس معلوم نیست
جامعه عمومی کیوسک

یک‌ماه مانده به شروع سال‌ تحصیلی؛

هنوز تکلیف شیوه بازگشایی مدارس معلوم نیست

در حالی که به تاریخ شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان کمتر از یک ماه باقی‌ست، به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری و اقدام عملی مسئولان در اینباره هنوز از گمانه‌زنی و اظهار امیدواری فراتر نرفته‌ است.

امروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره بازگشایی مدارس گفته «مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.»

این درحالیست که واکسیناسیون به کندی در حال انجام است و تنها حدود ۷ درصد جمعیت کل کشور دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب، با روند فعلی حتی والدین دانش‌آموزان نیز احتمالا تا اول مهر واکسینه نشده‌اند.

آقای کاظمی در ادامه «اظهار امیدواری» کرده‌اند که دانش‌آموزان بتوانند در کلاس‌هایی با کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دانش‌آموز حضور داشته باشند و همچنین «پیش‌بینی» کرده‌اند که «از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.» به همین‌ترتیب این مقام مسئول از رایزنی برای «امکان» تامین واکسن برای دانش‌آموزان، البته فقط دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای، خبر داده است.

این درحالیست که اگرچه نرخ ابتلای شدید به ویروس‌ کرونا در افراد زیر ۱۸ سال کمتر از بقیه است، اما افراد همه سنین می‌توانند ناقل ویروس باشند.

به همین‌ترتیب، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مهمترین استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش را «بازگشایی مدارس» و «آغاز بی‌دغدغه سال تحصیلی» در مهرماه توصیف کرده است؛ اما ابهامات و نرخ پایین واکسیناسیون خبر از چنین آغاز بی‌دغدغه‌ای نمی‌دهند.

ایشان همچنین از لزوم  زیرساخت های لازم برای استمرار آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد سخن گفته و راه‌اندازی این شبکه‌ را دستاوردی بزرگ خوانده‌ است. این درحالیست که در سال آموزشی گذشته گفته‌های خانواده‌ها و معلمان و دانش‌آموزان همگی از ناکارامدی و دسترسی دشوار و پرتبعیض به این شبکه خبر می‌دادند.

همچنین بخوانید:  دستور ویژه برای رسیدگی به ماجرای آزار جنسی دانش‌آموزان تهرانی

یک‌ماه مانده به تاریخ گشایش مدارس، به نظر می‌رسد همچنان تصمیم دقیق و قطعی دراینباره گرفته نشده است و روشن نیست تحقق پیش‌بینی بازگشایی مدارس به چه فاکتورهایی وابسته است و چگونه قرار است اجرایی شود؟ آیا مدارس برای بازگشایی با رعایت پروتکل‌های مورد نظر ستاد کرونا، نباید تا کنون در مرحله اجرایی شیوه‌نامه‌های دقیق بهداشتی می‌بودند؟ گویا پس از نزدیک به دوسال از شیوع این بیماری سطح اقدام مسئولان از مرحله آزمون و خطا و گمانه‌زنی فراتر نرفته‌ است.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗