skip to Main Content
کمبود سوخت و برق در لبنان
سیاست کیوسک

کمبود سوخت و برق در لبنان

با تصمیم بانک مرکزی لبنان برای حذف سوبسیدها قیمت سوخت پنج برابر شده و بسیاری از فروشندگان از فروختن خودداری می‌کنند. این منجر به ایجاد صفهای طولانی و درگیری بر سر سوخت شده است.

نبود سوخت به طور ویژه ژنراتورهای خصوصی که بخش مهمی از برق را در لبنان تولید می‌کنند تحت تأثیر قرار داده به طوری که کشور در خاموشی فرو رفته است. نبود برق تأمین بسیاری از خدمات اولیه مانند غذا را با مخاطره روبرو کرده است. ارتش به جایگاه‌های سوختی که بسته‌اند حمله کرده و اعلام کرده سوخت احتکار شده مصادره خواهد شد.

لبنان در مهر ۱۳۹۸ شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که به استعفای دولت وقت منجر شد. حال نزدک یک سال است که بن‌بست سیاسی کشور را بدون دولت کرده، در حالی که بحران عمیق اقتصادی ۹۰٪ ارزش پول ملی را در دو سال گذشته از میان برده است.

در این میان دیشب یک تانکر سوخت در منطقه عکار منفجره شده که تا کنون حداقل ۲۸ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است. تانکر سوخت در انباری در نزدکی عکار مخفی بوده که ظاهرا گروهی به نام انقلابیون عکار در موردش اطلاع‌رسانی می‌کنند. در نتیجه مردم برای گرفتن سوخت تجمع کرده و ارتش دخالت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از قربانیان از سربازان ارتش لبنانند. امروز مردم خشمگین به خانه مالک تانکر حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

علاوه بر بن‌بست سیاسی و بحران اقتصادی، لبنان درگیر فساد عمیقی است که قدرتمندان را در شبکه‌ای پیچیده از روابط و منافع با یکدیگر شریک کرده است. بعد از این انفجار هم گروه‌های سیاسی انگشت اتهام را به یکدیگر گرفته در حالی که مطمئنند مانند دیگر حوادث و مشکلات موجود، نیازی نیست به جایی پاسخگو باشند و راهی برای گریز خواهند یافت.

همچنین بخوانید:  معاون وزیر دادگستری: شیوع‌دهندگان کرونا مستوجب قصاص هستند

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗