skip to Main Content
گفتگوی گدار و گلستان
فرهنگ کیوسک

مستند «جمعه می‌بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی

گفتگوی گدار و گلستان

مستند «جمعه می‌بینمت رابینسون؛ فیلمی متفاوت با فیلم‌های دیگر» ساخته میترا فراهانی به زودی در فستیوال فیلم سیرکیت پخش خواهد شد. این فیلم مستند حول مکالمه‌ ژان‌لوک گدار، فیلم‌ساز فرانسوی، و ابراهیم گلستان، فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی ساخته شده است. فراهانی می‌گوید قصد داشته میان گدار و گلستان گفتگویی برقرار کند.

روند ساخت فیلم اینگونه بوده که فراهانی به گدار ایمیل زده و درخواست ملاقات حضوری کرده است، و گدار در پاسخ به فراهانی نوشته است «جمعه می‌بینیمت رابینسون». پس از آن فراهانی هر هفته از رم به لندن می‌رفت تا حرف‌های ابراهیم گلستان را ضبط کرده و روی کاغذ بیاورد و بفرستد. گدار و گلستان پیش از این همدیگر را به طور شخصی نمی‌شناختند.

فراهانی می‌گوید برای هشت ماه او پیغام‌بر کلمات و تصویرها میان این دونفر شد. هر هفته گلستان متنی را میفرستاد و گدار آن را با ویدئو و تصاویر پاسخ می‌داد. در این فیلم، هر جمعه نقل قول، تصویر، و ادیت خود را دارد.

فرهانی درباره این مستند گفته «این دو مرد یک سده سینما را بازنمایی می‌کنند، من به دنبال افکار آنها بودم.» او همچنین گفته که این فیلم الهام‌گرفته از شعری از پازولینی به نام «من نیروی گذشته‌ام» است.

فراهانی پیش از این با فیلم «فی‌فی از خوشحالی زوزه می‌کشد»، درمورد بهمن محصص، نقاش ایرانی، به شهرت رسید که به طور اتفاقی با مرگ هنرمند همزمان شد. برخی منتقدان ثبت مرگ محصص و شیوه ساخت مستند را فرصت‌طلبانه و سواستفاده از وضعیت سلامت و زندگی بهمن محصص دانستند.

همچنین بخوانید:  سایه‌های کشدار‍

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗