skip to Main Content
مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان خارج از تصور است
جامعه کیوسک

اگر تا ۲ سال دیگر آب به استان نرسد، هیچ‌آبی نخواهیم داشت

مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان خارج از تصور است

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان وضعیت کرونای استانش را حاد دانست و همچنین وضعیت آب در این استان را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: اگر تا دو سال دیگر آب به این منطقه نرسد، هیچ آبی وجود نخواهد داشت.
ملک فاضلی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی درباره شرایط کرونا در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور خودش در مراکز درمانی اظهار داشت: میزان شیوع بیماری در استان بسیار گسترده است و ما در استان یک جمعیت پراکنده بکر داریم. افرادی که به ویروس اولیه و جهش نیافته مبتلا شدند، راحت‌تر توانستند آن را تحمل کنند چون شدت بیماری ضعیف و شدت کشندگی آن کمتر بود، اما آن جمعیت آماده، گرفتار نوع جهش‌یافته کرونا شده‌اند.
وی با اشاره به شرایط استان سیستان و بلوچستان گفت: جامعه از نظر تغذیه، زیرساخت و موارد دیگر آسیب‌پذیر است، همچنین از سویی ویروس، ویروس قویی است؛ این دو آیتم باعث شده ما مرگ و میر خارج از توان و تصور در استان سیستان و بلوچستان داشته باشیم.
فاضلی درباره واکسیناسیون در استان با بیان اینکه سن واکسیناسیون را پایین آورده و به پنجاه سال رساندند، خاطرنشان کرد: اما درخواست ما از وزیر بهداشت این بود که اگر واکسیناسیون را در مرحله اول برای گروه‌های آسیب‌پذیر در نظر می‌گیریم، وقتی استان سیستان و بلوچستان را به صورت واقعی تعریف کنیم، می‌بینیم کل جمعیت آن آسیب‌پذیر است و در نهایت آنجا نباید سن را در نظر بگیرند. اگر ما بتوانیم نزدیک به دو و نیم میلیون دوز واکسن را طی زمان یک ماه در آن جمعیت تزریق کنیم، بهترین کار را انجام داده‌ایم؛ چراکه ما توان خدمت‌رسانی درمانی را نداریم ضمن اینکه هزینه‌ها به میزان یک هزارم کاهش می‌یابد.
وی با تاکید کرد: ما برای دو و نیم میلیون دوز واکسن، برنامه‌ریزی گسترده و همچنین آموزش به خانه‌های بهداشت را نیاز داریم، تا به صورت گسترده و در طول یک ماه به همه این واکسن زده شود. بهترین نوع پیشگیری عبارتند از تزریق واکسن در حجم گسترده و در فاصله زمانی کوتاه.
نماینده مجلس یازدهم همچنین درباره وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان ما همیشه مشکل آب داشته است، یادآور شد: اخیرا مشکل آب خیلی حاد است. شاید در جاهای دیگر در حوزه کشاورزی مشکل آب داشته باشند، ما گاه گاهی یادمان می‌رود که در سیستان و بلوچستان مشکل آب خوردن وجود دارد.
وی با اشاره به وضعیت آب در حوزه انتخابیه خود تصریح کرد: اگر در جهت تامین‌ آب به استان اقدام فوری نشود، دوسال دیگر با توجه به آماری که وجود دارد و آقایان مسئول نیز از آن اطلاع دارند، در حوزه شهری با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، دیگر آبی وجود نخواهد داشت؛ چراکه سفره آب‌های زیرزمینی خشک می‌شود. در نهایت پیشنهادی که ما دادیم، انتقال آب است. یک حوزه آب زیرزمینی به اسم «روتک» با کشور پاکستان داریم، اگر بودجه کافی بگذارند در فاصله زمانی دو سال می‌تواند آب‌رسانی را انجام دهند. امیدواریم وزارت نیرو حرف‌های ما را جدی بگیرد. مسئله آب خیلی مهم است و ما باید از بحران پیشگیری کنیم. هنر این است که بحران به وجود نیاید، کنترل بحران به معنای این است که حواس مسئولان به مسائل نبوده است.

همچنین بخوانید:  وزیر بهداشت دنبال بهره‌برداری سیاسی از مرگ کیارستمی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗