skip to Main Content
جولان جهادی‌ها در آفریقا
سیاست کیوسک

جولان جهادی‌ها در آفریقا

گزارش تازه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل آفریقا را به عنوان مرکز تازه گروه‌های جهادی در جهان معرفی کرده است.

همزمان با تداوم حضور گروه‌های جهادی در غرب آسیا به ویژه در افغانستان، سوریه و عراق، گروه‌هایی نظیر القاعده و دولت اسلامی فعالیت‌های خود در آفریقا را به شدت افزایش داده‌، منابع مالی بیشتر و تسلیحات پیشرفته‌تری را در اختیار گرفته‌اند.

ناظران سازمان ملل به گسترش گروه الشباب در سومالی اشاره کرده‌اند و گسترش استفاده از پهپاد از سوی این گروه را خطری برای پروازهای انسان‌دوستانه و کمک‌رسانی به مردم منطقه می‌دانند. چند ماه پیش یک گروه مرتبط به دولت اسلامی به طور موقت شهر استراتژیک پالما را اشغال کرده و یک تا دو میلیون دلار بانک‌های محلی سرقت کردند.

همچنین در غرب آفریقا، داعش در نیجیریه که سالهای طولانی است درگیر فعالیت‌های گروه بوکوحرام بوده قدرت بیشتری به دست آورده است. گروه‌های مرتبط با داعش صدها غیرنظامی را در مجموعه‌ای از حمله‌ها در بورکینافاسو، مالی و نیجر به قتل رسانده‌اند و کشورهای ساحلی نظیر سنگال، ساحل عاج، بنین، غنا و و توگو در معرض ریسک قرار دارند.

گفتمان جنگ علیه تروریسم که در بیست سال اخیر و بعد از حملات یازده سپتامبر به نیویورک در فضای جهانی مطرح شد به نظر رو به افول است. با وجود فروکش کردن این گفتمان، فعالیت‌های گروه‌های جهادی کاهش نداشته و از نظر میزان و جغرافیای حضور گستردگی پیدا کرده است.

 

 

همچنین بخوانید:  آمریکا دنبال رپر آلمانی که از داعش سر در آورد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗