skip to Main Content
بی‌امانی سگ‌ها و صاحبان سگ در شهر
جامعه کیوسک

طرح «مبارزه با سگ گردانی» باید لغو شود

بی‌امانی سگ‌ها و صاحبان سگ در شهر

طرح «مبارزه با سگ گردانی» چند روزی است به صورت جدی‌تری نسبت به قبل در شهرهای مختلف در حال اجراست و کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت سگ‌های خود به دست پلیس خبر داده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده، طرح «برخورد با سگ گردانی یک مطالبه مردمی است و نگهداری از سگ در مجتمع‌های مسکونی موجبات آزار و اذیت دیگر ساکنان نیز خواهد شد. همچنین حضور سگ‌ها در پارک‌ها نیز در مواردی منجر به احساس ناامنی در وحشت کودکان شده و از این رو پلیس پایتخت طرح برخورد با سگ گردانی را در دستور کار خود قرار داده است.»

پلیس تهران در حالی از ایجاد احساس ناامنی و وحشت از سوی سگ‌ها برای شهروندان و کودکان صحبت کرده که چند روز پیش انتشار فیلم برخورد پلیس با صاحب یک سگ بازتاب‌دهنده حس ناامنی و ترس بود. در این فیلم فردی که گفته می‌شود صاحــب یک ســگ در شهــرک گلستان تهران بوده، توسط مامور نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و یکی از سربازان به داخل خودروی پلیس برمی‌گردد و اسلحه را بیرون می‌آورد. موضوعی که سبب شد سرهنگ ضرغام آذین، سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره این صحنه توضیح دهد. او معتقد است صاحب سگ در این اتفاق مقصر بوده و گفته است: «بیش از آنکه ماموران به صاحب سگ تذکر شفاهی دادند، او برخورد نامناسب داشته و فحاشی کرده است.» او درباره کشیدن اسلحه در درگیری با صاحب سگ نیز گفته «رفتار غیرحرفه‌ای سرباز گشت کلانتری در حال بررسی است، اما برخورد با سگ‌گردانی خواسته مردم است.»

همچنین بخوانید:  سگ‌ها باهوشتر از چیزی هستند که فکر می‌کنید

پلیس از سال ۱۳۹۷ گرداندن سگ در خیابان‌ها را ممنوع کرده است؛ هرچند در متن قانون برای سگ‌گردانی هیچ‌گونه منعی وجود ندارد، اما طی سال‌های اخیر نیروی انتظامی به دلایل مختلف از جمله «نجس بودن» و «اخلال در آسایش عمومی» مخالف نگهداری و گردش سگ است و هر سال کمابیش دستورات و مقررات خاصی برای محدود کردن صاحبان سگ صادر می‌شود و معمولا در فصل تابستان بگیروببندهای سگ ها نیز به اوج خود می‌رسد. اما امسال به نظر می‌رسد این طرح با گستره و شدت بیشتری در حال اجراست و شورای شهر تهران نیز با یک مصوبه در ادامه این طرح حرکت کرده است.

شورای شهر تهران به تازگی، یک فوریت طرح جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در پارک‌های شهر را تصویب کرده و هرچند هدف از این طرح جدا کردن محل گردش سگ‌ها از محل بازی کودکان عنوان شده اما در عمل به تقویت طرح جمع‌آوری سگ‌ها دامن زده است.

طرح «مبارزه با سگ‌گردانی» با واکنش‌های زیادی همراه شده و بسیاری از کسانی را که در خانه خود از سگ نگهداری می‌کنند، نگران از دست دادن حیوانشان هستند. فعالان حقوق حیوانات نیز معتقدند، این طرح مصداق بارز حیوان‌آزاری است. در همین رابطه تعدادی از فعالان حقوق حیوانات و شهروندان کارزاری راه انداخته و در نامه‌ای سرگشاده از مجلس خواسته‌اند قوانین منطقی در این زمینه وضع شود. در این نامه آمده قوانین باید به جای محدود کردن سگ‌ها و صاحبانشان، در پی کنترل مناسب و ایجاد آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز باشند. امضاکنندگان این نامه خواستار لغو طرح «مبارزه با سگ گردانی» شده و در مقابل برای ایجاد امنیت واقعی زیست سگ‌ها در سطح شهر این پیشنهادات را مطرح کرده‌اند:

همچنین بخوانید:  سگ‌کشی همچنان ادامه دارد

اجباری بودن قلاده برای سگی که به گردش برده شده است؛ قلاده باید متناسب با نژاد و جثه سگ باشد.

اجباری کردن بحث واکسیناسیون و انگل‌زدایی در سگ‌ها و اجباری بودن چکاپ شش‌ماهه سگ‌ها

ایجاد محدوده خاص در پارک‌ها برای سگ‌گردانی

تعیین ساعت خاص برای سگ‌گردانی در روز و شب

ایجاد فضای امن و مناسب برای سگ‌ها، صاحبین و مردم عادی جهت زندگی آرام در کنار هم

اجباری کردن آموزش سگ‌ها و اهدای مدرک دوره مربوطه

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗