skip to Main Content
سگ‌کشی همچنان ادامه دارد
زمین کیوسک

سگ‌کشی همچنان ادامه دارد

دوران قتل سگ‌های ولگرد هنوز تمام نشده است. فیلم تزریق اسید به سگ‌های ولگرد این روزها کمتر منتشر می‌شود اما قتل هنوز ادامه دارد.

در حالی که شهرداری در برخی شهرهای ایران به بلوغ مناسبی رسیده است و جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد را به سازمان‌های مردم‌نهاد سپرده، در برخی شهرها تصدی‌گری هنوز اجازه رفتار منطقی را به شهرداری‌ها نمی‌دهد. نمونه این رفتار را می‌شود در پناهگاه سگ‌های ولگرد مشهد دید. «پردیس وفاداران» هفته‌هاست که گوشه‌ای از ذهن فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات را اشغال کرده است؛ جایی که بیش از ۲۰۰۰ قلاده سگ به حال خود رها شده‌اند تا از گرسنگی و تشنگی بمیرند و شهرداری هر روز تعداد بیشتری سگ ولگرد را به آن اضافه می‌کند.

«پناهگاه پردیس وفاداران» مشهد تا همین سه ماه پیش در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد بود و بیش از ۱۸۰۰ قلاده سگ در آن نگهداری می‌شد. طبق برنامه باید سگ‌ها واکسن می‌زدند،‌ عقیم می‌شدند و بعد برای واگذاری یا رهاسازی آماده می‌شدند تا اگر کسی سرپرستی آنها را قبول نکرد، دوباره به حومه شهر برگردند؛ با این تفاوت که این بار خطری برای انسان‌ها نداشتند و می‌توانستند در کنار مردم به زندگی عادی‌شان ادامه دهند. شهرداری مشهد اما بازی را به هم زد و جلوی رهاسازی سگ‌ها را گرفت. فعالان حقوق حیوانات مشهد می‌گویند از سه ماه گذشته که مدیران قبلی پردیس وفاداران اراده آن را به شهرداری برگردانده‌اند تا به حال،‌ شهرداری سوله محل نگهداری حیوانات را به سازمان مدیریت پسماند واگذار کرده است.

خانم دانش،‌ مسئول قبلی این پناهگاه می‌گوید: «شهرداری و سایر سازمان‌های مسئول در مشهد تا جایی که می‌توانستند سر راه ما مشکل ایجاد کردند. از تاخیر در پرداخت صورت‌حساب‌های ما گرفته تا جلوگیری از رهاسازی سگ‌ها در حومه شهر. من برای اداره این پناهگاه، خانه و ماشین خودم را فروختم و صرف این کار کردم. همین الان بعد از سه ماه شهرداری مشهد هنوز ۲۵۰ تومان به من بدهکار است و در پرداخت آن تعلل می‌کند. در مورد رهاسازی هم می‌گویند چون مشهد شهر امام رضا (ع) است نمی‌شود سگ را در اطراف آن رها کرد،‌ در صورتی که تجربه نشان داده است که انجام این کار هیچ خطری برای مردم و حیوانات ندارد. در شهری که ضامن آهو در آن ساکن است، سگ‌ها را در یک وضعیت اسفناک رها کرده‌اند تا از گرسنگی و تشنگی و بیماری بمیرند و کسی هم مسئولیت مساله را قبول نمی‌کند.»

همچنین بخوانید:  نشست «اندیشه، سیاست، اقتصاد» در دانشگاه علامه طباطبایی

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗