skip to Main Content
دروازه‌ی گمرکی شیرخان‌بندر در دست طالبان
کیوسک

دروازه‌ی گمرکی شیرخان‌بندر در دست طالبان

طالبان با گسترش مناطق اشغالی خود، به منابع جدید درآمدی دست یافته‌‌اند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، دروازه‌ی گمرکی شیرخان‌بندر که توسط آمریکایی‌ها با بودجه‌ی ۴۰ میلیون‌دلار ساخته شده‌است، به اشغال طالبان درآمده است و از ماشین‌های باری عبوری مالیات گمرکی می‌گیرد و به این ترتیب روزانه یک میلیون افغانی (سیزده‌هزار دلار آمریکا) به درآمد خود افزوده‌ است. این دروازه‌ی گمرکی در مرز تاجیکستان است، و تقریبا دو هفته‌ی پیش (یکم تیرماه) به اشغال طالبان در آمده.

بنا به گزارش‌ها تمامی ۱۳۴ نیروی دولت افغانستان مستقر در آنجا به تاجیکستان گریخته‌اند. از آن روز تابحال مابقی مرز شمالی افغانستان نیز به اشغال نیروهای مسلح طالبان درآمده است. سخنگوی طالبان، سهیل شاهین، در این رابطه اعلام کرده است که برای بازنگه‌داشتن دروازه‌های گمرکی با دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند «ما به هردوی این دولت‌ها اطلاع داده‌ایم که دروازه‌های گمرکی کمافی‌السابق بازند و کلیه‌ی و ورود و خروج کالاها و تشریفات گمرکی همچنان مثل سابق انجام می‌شوند» او در ادامه افزوده‌ است که «ما همان کارمندان قبلی را به خدمت گرفته‌ایم و به آن‌ها گفته‌ایم مانند پیشین به وظایف خود بپردازند. ما حتی مهرها را هم تغییر نداده‌ایم. چرا که نمی‌خواهیم برای تاجران و مردم مشکلی ایجاد کنیم. تاجران هم‌اکنون راضی‌تر از گذشته هم هستند، چرا که دیگر لازم نیست مانند گذشته به ماموران گمرک رشوه بدهند». بنا به گفته‌ی سید مجتبی هاشمی، رییس جامعه‌ی تاجران محلی که خود در کار تجارت آهن، سیمان و نمک است، فردای اشغال گمرک مرزی طالبان تاجران محلی را در مسجدی جمع کرد و به آن‌ها اطمینان داد که رفت و آمد کالا در این نقطه‌ی مرزی همچنان مثل قبل پابرجاست.
به نظر می‌رسد دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان هم با طالبان به توافق رسیده‌ و حضور طالبان به عنوان قدرت حاکم بر مرزهای افغانستان را به رسمیت شناخته‌، با آن‌ها همکاری می‌کنند.

همچنین بخوانید:  هشدار درباره نفوذ فاضلاب بیمارستانی تهران به منابع زیرزمینی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗