skip to Main Content
کلیساهای کاتولیک کانادا در آتش
جامعه کیوسک

کلیساهای کاتولیک کانادا در آتش

طی هفته‌ی گذشته در کانادا، دو کلیسای کاتولیک در آتش به خاکستر تبدیل شده‌اند. بنا به اطلاعات واصله هر دو آتش‌سوزی در مناطق تحت کنترل بومیان کانادا در منطقه‌ی بریتیش‌کلمبیا رخ داده‌ است. برخی معتقدند که احتمالا بین این آتش‌سوزی‌ها و پیدا شدن گور دسته‌جمعی کودکان بومی کانادا در محوطه‌ی یک مدرسه‌ی تحت نظارت کلیسای کاتولیک در هفته‌های گذشته ارتباطی برقرار است. هرچند که مسئولان دولتی در تلاشند این آتش‌سوزی‌ها را مجزا از کشف آن گور دسته‌ جمعی دنبال کنند.

آنچه در آمریکای شمالی «مدارس بومیان» نامیده می‌شود در قرن ۱۹ در آمریکای شمالی توسط کلیسای کاتولیک رم و با حمایت دولت‌های حاکم در آمریکا و کانادا راه‌اندازی شده‌اند. این مدارس در حقیقت نوعی دارالتادیب کودکان بومی بوده‌اند و نقش موثری در نسل‌کشی و سرکوب فرهنگی بومیان داشته‌اند. طی تاریخ حضور این مدارس در آمریکای شمالی، کودکان بسیاری در سنین پایین، از خانواده و قبایلشان دزدیده‌ شده‌اند و تا بزرگسالی در این مراکز تحت‌الحفظ نگه داشته می‌شدند. در این مدارس نه تنها تفکیک جنسیتی اعمال می‌شده که اعضای یک خانواده نیز از هم جدا نگه‌داشته می‌شدند. استفاده از نام بومی توسط دانش‌آموزان ممنوع بوده و باید نام مسیحی/اروپایی خود را می‌پذیرفتند و همچنین هیچ دانش‌آموزی اجازه نداشته تا آداب و رسوم بومی خود را بجا آورد و یا به زبان بومی خود صحبت کند. این دانش‌آموزان مکرراً مورد تنبیهات بدنی و آزار جسمی و جنسی از طرف کارکنان و معلمان خود نیز قرار می‌گرفته‌اند. بسیاری از دانش‌آموزان تنها پس از اتمام تحصیل و بعد از چندین سال دوری از خانواده اجازه داشتند به محل زندگی خود بازگردند؛ زمانی که نه زبان مشترک با خانواده‌ی خود داشتند و نه به آداب و رسوم خانوادگی خود آشنا بوده‌اند. این مدارس در دهه‌ی ۱۹۶۰ در آمریکا و ۱۹۹۰ در کانادا برچیده شده‌اند.

همچنین بخوانید:  ایرانی‌ها تابستان امسال چقدر خرج سفر خارج کردند؟

دولت کانادا بابت رنج و خشونتی که طی این سال‌ها به بومیان کانادا اعمال شده، از مردم این کشور عذرخواهی کرده‌ است ولی کلیسای کاتولیک همچنان در این باره سکوت اختیار کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗