skip to Main Content
احتمال بازگشت صف و فروش کوپنی مرغ
جامعه کیوسک

احتمال بازگشت صف و فروش کوپنی مرغ

فروش مرغ در برخی شهرها سهمیه‌بندی شد. همچنین زمزمه‌ها از کوپنی شدن مرغ حکایت دارد. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با تائید این خبر توضیح داد امکان بازگشت صف و سهمیه‌بندی مرغ (فروش مرغ با کارت ملی) در دیگر شهرها هم وجود دارد که علت آن کمبود نهاده است.

واردات نهاده دامی به دلیل تحریم و مضیقه ارزی به لحاظ وزنی نصف شد. همین کاهش واردات جوجه‌ریزی را کاهش داد. حالا این افت تولید تاثیرش را در بازار مرغ گذاشته است. به طوری که از این پس هر اصفهانی با کارت ملی هر هفته امکان خرید ۶ کیلوگرم مرغ را دارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی توضیح داد که امکان بازگشت صف و سهمیه‌بندی مرغ (فروش مرغ با کارت ملی) در دیگر شهرها هم وجود دارد که علت آن کمبود نهاده است. بسیاری از مرغداران هشت ماه است که دان مرغ خریدند اما هنوز خوراکی به آنها تحویل ندادند.

به گفته محمد یوسفی «در شهر اصفهان اعلام شده به هر نفر با کارت ملی شش کیلو مرغ داده می‌شود. یعنی به خانواده شش نفره ۳۶ کیلو مرغ تعلق می‌گیرد! باید دید این مقدار مرغ در چه بازه زمانی به مردم می‌دهند؟ چرا که این رقم بسیار دست و دلبازارنه است. طبق آمارها، سرانه مصرف ما ۲۵ کیلوگرم مرغ است. با این وضعیت به نظر می‌رسد عرضه این کالا به مردم سهمیه‌بندی شود.»

حال گمانه‌زنی‌های فعالان بازار از کوپنی شدن مرغ حکایت دارد. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این باره اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۵۹ به بعد کپن کالاهای اساسی باب شد. این بار هم با وجود مشکلات به وجود آمده ممکن است کپن مرغ چاپ شود، هر چند که اسم آن تغییر می‌کند.

همچنین بخوانید:  انگ زدن عجولانه به بیماری‌های روانی

قیمت مرغ در محلات مختلف فرق دارد. برخی مردم در قشم اعلام کردند صف طولانی مرغ ادامه‌دار است و آن را با قیمت ۳۸ تا ۴۸ هزار تومان می‌خرند! مرغ در تهران چقدر فروخته می‌شود؟ یوسفی پاسخ داد: در محلات مختلف مرغ با قیمت‌های مختلف فروخته می‌شود. میدان امام حسین و فلاح مناطقی هستند که مرغ را ارزان‌تر به دست مردم می‌رسانند. قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما این قیمت مرغ تنها در میادین میوه و تره‌بار اجرا می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم از کمبود مرغ در شهر مشهد خبر داد. محمدرضا حسینا گفت: در نیشابور ۹۰ درصد مرغداری‌ها تعطیل شدند. طبق آمارها از ۶۰۰ مرغداری تنها ۲۰ مرغداری فعالیت دارد. از این‌رو قرار شده مرغ در شهر مشهد سهمیه‌ای و با ارائه کارت ملی به مردم داده شود.

او درباره تعطیلی گسترده مرغداری‌ها توضیح داد: علت تعطیلی گسترده مرغداری‌ها هم به کمبود و گران شدن خوراک مرغ ارتباط دارد. دولت ارز ندارد. از این‌رو به مرغداران سهمیه دولتی‌شان را نمی‌دهد و با افزایش هزینه‌های سرسام‌آور، مرغداران ترجیه می‌دهند جوجه‌ریزی نکنند.

حسینا در توصیه‌ای به دولت اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی واردات نهاده‌ها باید جدی گرفته شود تا در آینده با بحران تازه‌ای رو به رو نشویم!

از آن سو اسماعیل ضربی، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی هشدار داد که در روزهای آینده ممکن است تولید مرغ به بحران برسد. او گفت: فعلا در بازار مرغ خراسان کمبودی مشاهده نمی‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗