skip to Main Content
اتوبوس سربازمعلمان کمربند و ترمزدستی هم نداشت
جامعه کیوسک

هیچ مسئولی، فاجعه مرگ‌های جاده‌ای را گردن نگرفت

اتوبوس سربازمعلمان کمربند و ترمزدستی هم نداشت

در پی حادثه ترمز بریدن هشتم تیرماه تا کنون دستکم ۵ نفر سربازمعلم جان خود را از دست داده‌اند و ۱۸ نفر مجروح شده‌اند، گزارش‌ها می‌گویند ۲ نفر دیگر از مجروحان نیز در بیمارستان جان باخته‌اند اما رسانه‌های خبری تا کنون نام آنها و قعطیت خبر را تایید نکرده‌اند. این سرباز معلم‌ها قرار بود از سیستان و بلوچستان برای گذراندن دوره‌ آموزشی به یگان‌های خود اعزام شوند.

به گزارش همشهری، در میانه راه راننده اتوبوس گفته که اتوبوس ترمز بریده است. سپس اتوبوس بعد از طی مسافتی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بدون ترمز که در حدود بیست دقیقه طول می‌کشد از مسیر خود منحرف شده و واژگون می‌شود و بعد از برخورد با یک تریلی در نهایت متوقف می‌شود.

گزارش همشهری حکایت از آن دارد که این اتوبوس حتی ترمز دستی نداشته و شاگرد راننده با سنگ آن را متوقف می‌کرده است و در طول مسیر هم مسافران به وضعیت آن اعتراض کرده‌اند. یکی از مصدومان واقعه گفته «اتوبوس اصلا کمربند نداشت. فقط صندلی راننده کمربند داشت. ما همان جا که می‌خواستیم حرکت کنیم گفتیم که این اتوبوس کمربند ندارد، حتی گفتیم اگر در راه چک کنند، مشکل ایجاد می‌شود، اما گفتند نه در راه کسی را چک نمی‌کنند.» لازم به ذکر است که برخی از جان‌باختگان در پی پرتاب شدن از اتوبوس به بیرون فوت کرده‌اند. دیگر سربازان حاضر در اتوبوس هم گفته‌اند که اتوبوس از ابتدا مشکل داشته و چند بار در راه تسمه پاره‌ کرده است.

از سوی دیگر، اتوبوس مذکور در طول مسیر چندین بار به دلایل مختلف متوقف شده است. از جمله اینکه اتوبوس در یک ایست بازرسی برای ۲ ساعت متوقف می‌شود و تمام اجزای آن از جمله موتور باز شده و مورد بازرسی برای یافتن مواد مخدر قرار می‌گیرد. اما با اینحال کار نکردن ترمز دستی و نبود کمربند ایمنی در این بازرسی‌ها مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند.

همچنین بخوانید:   قصه سربازهای ناکام

روایت سربازمعلم‌ها از روز حادثه | قطع دستِ سربازمعلم تازه‌داماد | یکی از رفقایم انگشتانش را از دست داد

با وجود تمام شواهد و گفته‌های مسافران مسئولان در اینباره گفته‌اند «اتوبوس‌ها از تعاونی‌های معتبر گرفته می‌شود و وقتی یک نفر از سوی تعاونی به سازمان نظام وظیفه معرفی می‌شود، یعنی این خودرو و راننده دارای سطح‌های استاندارد است». به این ایشان مدعی‌اند که ترتیب خلافی صورت نگرفته و از نظر سیستمی اشتباهی در جریان نبوده است.

سرباز دیگری که رویداد ۲۴ با او مصاحبه کرده است می‌گوید هیچ مسئولی تاکنون حتی به آنها تسلیت هم نگفته‌ است. به گفته یکی از سربازان مجروح هنوز بابت هزینه‌ها به آنها کمکی پرداخت نشده است.

در کمتر ۲۴ ساعت قبل از این حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی نیز در حادثه‌ای مشابه واژگون شد و دو نفر از خبرنگاران جان خود را از دست دادند. در حالی که مسئولان دستکم به حادثه تلخ خبرنگاران واکنشی، هرچند ناکافی، نشان‌ دادند، درمورد سرباز معلمانی که هنگام وظیفه جان باختند سطح مسئولیت‌پذیری از این هم کمتر بوده است.

اتوبوس‌های فرسوده و غیراستاندارد سالانه جان تعداد زیادی را می‌گیرند. به گفته رئیس اسبق پلیس راه ناجا یکی از دلایل حوادث اتوبوسی استفاده از پروفیل‌های معمولی و ساختمانی در ساخت بدنه اتوبوس به جای پروفیل‌های صنعتی است و علت این امر هم اختلاف قیمت زیاد این ۲ پروفیل است و در اتوبوس‌های ساخت ایران به دلیل گرانی از پروفیل معمولی استفاده می‌شود. البته در مورد اتوبوس سربازمعلم‌ها به نظر می‌رسد که ابتدایی‌ترین امکانات ضروری همچون کمربند ایمنی وجود نداشته است.
سرباز معلمان سربازانی‌اند که دوران سربازی خود را به معلمی در مناطق تحصیلی«محروم» می‌گذرانند. آنها قادر به ادامه تحصیل در حین خدمت نیستند. محل خدمت‌شان را نمی‌توانند انتخاب کنند. باید دارای مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس باشند. با وجود همه این شرایط، آنها پس از پایان خدمت از هیچ‌ حق اشتغال و استخدام برخوردار نمی‌شوند.

همچنین بخوانید:  پرایدُلوژی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗