skip to Main Content
نبود شبکه آبرسانی جان کودکی را در سیستان‌وبلوچستان گرفت
جامعه کیوسک

نبود شبکه آبرسانی جان کودکی را در سیستان‌وبلوچستان گرفت

روز گذشته کودک ۶ ساله به نام یحیی بلوچ در روستای شیخان کرگ هنگام بازی در هوتگ افتاد و جان خود را از دست داد. گفته می‌شود چندی پس از افتادن این کودک در آب فردی اقدام به نجات او می‌کند اما کودک پیش از رسیدن به درمانگاه جان خود را از دست می‌دهد.

شهریور سال گذشته همین اتفاق برای دو کودک دیگر در شهرستان دشتیاری رخ داد و آنها در هوتگ‌ها غرق شدند. کاظم گرگیج، دهیار روستای شیخان کرگ، در این رابطه می‌گوید با وجود مرگ ۳ کودک در یک سال گذشته، «مردم نیز مجبور هستند برای آب شرب و شست و شوی خود از این هوتگ‌ها استفاده کنند و گرنه در خطرناک بودن هوتگ برای جان کودکان هیچ شک و شبهه‌ای نیست.» هوتگ، گودال‌  مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن جمع‌ شده و درنبود شبکه آب‌رسانی بسیاری از روستاییان گاه به طور مشترک با حیوانات از آنها برای نوشیدن و شست‌و شو استفاده می‌کنند.

روستای شیخان کرگ از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری در سیستان و بلوچستان است. در این روستا ۱۳۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ نفر زندگی می‌کنند و آب لوله‌کشی روستا غیرقابل شرب است. مهر سال ۹۸ نیز خبر غرق شدن دو دختر نوجوان در هوتگ‌های چابهار منتشر شد. از سال ۹۷ تاکنون دست کم خبر جان باختن ۱۸ نفر در هوتگ‌ها رسانه‌ای شده است.

بر اساس گفته‌های نماینده سیستان و بلوچستان،  آب شرب ۱۸۵ روستای  هنوز از شبکه قدیم تامین می‌شود که در زمان جهاد سازندگی حدودا ۳۰ سال پیش از طریق  ۲ الی ۳ حلقه چاه کوچک تامین شده است. هیچ کدام از این ۱۸۵ روستا به صورت کامل لوله‌کشی نشده‌اند و همه خانوارها به آب شرب دسترسی ندارند. به طور مثال روستایی با ۲۰۰ خانوار تنها ۴۰ الی ۵۰ خانوار به آب شرب دسترسی دارند و ۱۵۰ خانوار دیگر فاقد آب شرب هستند و هنوز شبکه آبرسانی جدید برای آنها وارد مدار نشده است.
هیاهوهای انتخاباتی در حالی در جریان است ابتدایی‌ترین نیازها و حقوق مردم از سوی‌ دولت‌های مختلف نادیده‌ گرفته شده‌اند. چندی پیش نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت پروژه‌ای که قرار بوده شش‌ماهه تکمیل شود هنوز آغاز به کار هم نکرده است؛ «۳ ماه پیش نیز در دشتیاری کلنگ تکمیل خط لوله انتقال آب شرب را بر زمین زدند و قرار بر این شد که ۶ ماهه این پروژه تکمیل شود ولی با گذشت ۳ ماه از تاریخ مقرر هنوز این پروژه آغاز به کار نکرده و حوضچه ها تکمیل نیستند. زمانی که حوضچه ها تکمیل و آب برای انتقال وارد مدار شد آن وقت اداره کل آب و فاضلاب اعلام کند که ۱۸۵ روستا متصل به شبکه‌های آبرسانی هستند».

همچنین بخوانید:  انتقاد وکیل دانشجویان بازداشتی از برخورد دولت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗