skip to Main Content
وابستگی سلامت انسان و اقیانوس
دانش کیوسک

وابستگی سلامت انسان و اقیانوس

اقیانوس‌های زمین از عملکرد انسان‌ها آسیب زیادی دیده‌اند. پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که سلامت اقیانوس‌ها به‌طور پیچیده‌ای به سلامت انسان‌ها مرتبط است. درنتیجه، ترمیم آسیب‌های انسانی که به اقیانوس وارد شده است نیز به نفع سلامتی انسان خواهد بود.

پژوهشگران می‌گویند در سراسر جهان، شنا در دریاهای آلوده سالانه با بیش از ۲۵۰ میلیون مورد بیماری تنفسی و ورم معده و روده مرتبط است. علاوه بر این، مردم بومی قطب شمال در معرض تجمع آلاینده‌های آلی قرار گرفته‌اند. جوامع ساحلی نیز در معرض آسیب غیرمستقیم قرار دارند. ماهی‌ها از بین می‌روند، دسترسی به غذا محدود می‌شود و معیشت را به‌شدت کاهش می‌دهد.

پژوهشگران این مقاله از جمله پروفسور شیلا جی. هیمانس از هیات دریایی اروپا تأکید می‌کنند با توجه به اینکه ارتباط بین سلامت مردم و سلامت اقیانوس بسیار مهم است و اهمیت اقیانوس برای انسان‌ها، دستیابی به اهداف سلامت اقیانوس را نباید فقط به جامعه اقیانوس‌ها واگذار شود و باید در ابعاد بزرگ‌تری به مسئله رسیدگی کرد.

یکی دیگر از پژوهشگران این مقاله، دکتر سام دوپونت، یک متخصص دریایی می‌گوید: کاهش ردپای کربن برای جلوگیری از آسیب دیدن اقیانوس‌ها مهم‌ترین قدمی است که باید برداشته شود.

همچنین بخوانید:  منفعت نفت باید شامل حال مردم خوزستان شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗