skip to Main Content
بیت‌المقدس شرقی: مقاومت فلسطینی‌ها در برابر پاکسازی قومی
سیاست کیوسک

بیت‌المقدس شرقی: مقاومت فلسطینی‌ها در برابر پاکسازی قومی

در جریان حملات اخیر پلیس به معترضان فلسطینی در «شهر قدیمی» بیت‌المقدس و درگیری‌های متعاقب آن، صدها نفر عمدتا فلسطینی زخمی شده‌اند. این اعتراضات در روزهای اخیر به دنبال تلاش مقامات دولت اسرائیل برای بیرون کردن تعدادی از خانواده‌های فلسطینی و جایگزینی آنها با یهودی‌های ارتودوکس در محله الشیخ جراح اوج گرفته است.

امروز قرار بود که دادگاهی در اسرائیل در مورد اخراج شش خانواده‌ فلسطینی از خانه‌هایشان حکم بدهد و این حکم به واسطه اعتراضات فعلا به تاخیر افتاده است. همزمانی اعلام این حکم و جشن‌های «روز اورشلیم» به مناسبت اشغال بیت‌المقدس شرقی از اردن در جنگ ۶-روزه ۱۹۶۷ به حساسیت‌های حول این حکم دامن زده است.

پلیس اسرائیل با ضرب و شتم و استفاده از نارنجک‌های صوتی و گلوله‌های پلاستیکی سعی در کنترل معترضان فلسطینی داشته است. در یکی از موارد پلیس با ورود به محوطه‌های اطراف مسجد ال‌اقصی به میان نمازگزاران و معترضان نارنجک‌های صوتی پرتاب کرد.

بر اساس آمار، دولت اسرائیل در ۱۵ سال اخیر بیش از ۱۳۶۰ خانه متعلق به فلسطینی‌ها را در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی خراب کرده و بیش از ۶۱۱۵ فلسطینی از جمله ۳۰۹۶ کودک را از خانه‌ اجدادی خود بیرون کرده است. هدف دولت اسرائیل از این سیاست تغییر بافت جمعیتی بیت‌المقدس و فراهم کردن جا برای مهاجرت یهودیان ارتودوکس به این نقطه بوده است.

همچنین بخوانید:  جنگ تمام شده
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗