skip to Main Content
پیانیست پناهنده فلسطینی برنده جایزه موسیقی بتهوون شد
کیوسک

پیانیست پناهنده فلسطینی برنده جایزه موسیقی بتهوون شد

ایهام احمد، پناهنده فلسطینی، برنده جایزه بین‌المللی موسیقی بتهوون در آلمان شد. این پیانیست پس از اجراهایی که در کمپ یرموک سوریه و از میان ویرانه‌های این اردوگاه پناهندگان فلسطینی داشت، مشهور شد. ویدئوهایی که از نوازندگی او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، احمد را در حال نواختن پیانویی کهنه و کیبوردی زهوار دررفته در میان ویرانه‌ها و در وسط خیابان‌های یرموک نشان می‌داد. در برخی از کلیپ‌های او، ساکنان اردوگاه نیز به او می‌پیوندند و آواز سر می‌دهند.

او در ماه سپتامبر از سوریه به یونان رفت و در نهایت به آلمان پناهنده شد. احمد زمانی که به یونان رسیده بود، در مصاحبه‌ای گفت «ترک یرموک تجربه‌ای تراژیک بود؛ خانه‌ام زیر آتش بود و ناچار بودم به همراه خانواده از آنجا فرار کنم. دیگر امکان نواختن موسیقی نیز در کمپ وجود ندارد. امیدوارم روزی دوباره بتوانم سازم را کوک کنم».

Yarmouk camp

چند ماه پیش از آن، داعش به کمپ یرموک حمله کرده و بیش از ۹۰ درصد آن را تحت کنترل خود در آورده بود. اگرچه در ادامه داعش از اردوگاه بیرون رانده شد، اما جنگجویان در همین فاصله پیانوی احمد را در خیابان به آتش کشیدند. در حال حاضر جبهه‌النصره حضور پررنگی در برخی از بخش‌های کمپ یرموک دارد، و نواحی اطراف آن نیز عمدتا در اختیار نیروهای داعش است. نیروهای جبهه‌النصره و داعش از ماه آوریل تاکنون، ده‌ها تن از رهبران سیاسی فلسطینی در این کمپ را به قتل رسانده‌اند.

سخنگوی آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل می‌گوید «حتی پیش از آنکه نیروهای داعش کنترل یرموک را در دست بگیرند، دبیرکل سازمان ملل آن را هم‌چون کمپ مردگان توصیف کرده بود. ما از آن زمان به کمپ دسترسی نداشته‌ایم و از این موضوع بیم داریم که شهروندان باقیمانده در آنجا، تحت شرایطی اسفناک به سر می‌برند». از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، دستکم ۳۰۸۳ نفر از ساکنان یرموک کشته شده‌اند و از میان ۲۰۰ هزار فلسطینی ساکن آن، اکنون تنها ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر در آنجا باقی مانده‌اند. تاکنون ۲۵۰ هزار نفر در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بخوانید:  توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با دولت مرکزی

https://www.youtube.com/watch?v=dI-E55BeumM

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗