skip to Main Content
معترضان کلمبیایی برای «عدالت» به خیابان آمدند
کیوسک

ادامه اعتراضات در کلمبیا زیر تیغ خشونت گسترده پلیس

معترضان کلمبیایی برای «عدالت» به خیابان آمدند

مردم کلمبیا در اعتراض به سیاست‌های دولت به خیابان‌‌ها آمده‌اند. تظاهرات‌ها از چهارشنبه هفته گذشته (۸اردیبهشت) علیه طرح اصلاحات مالیاتی با فراخوان «اعتصاب ملی» اتحادیه‌ها، جوامع محلی، دانشجویان و دیگر گروه‌های مخالف شروع شد. این اعتراضات یک هفته است که ادامه دارد و سراسر کشور را فراگرفته است. حالا علاوه بر طرح جدید مالیات‌گیری، نابرابری، فساد، نظام بهداشتی، مدیریت بحران کرونا، خشونت پلیس، فقر و بیکاری نیز به فهرست اعتراضات اضافه شده است.
طرح اصلاحات مالیاتی پیشنهاد شده از سوی دولت کلمبیا، مالیات روی کالاها و خدمات اولیه را افزایش می‌دهد و درآمد حاصل از این طرح قرار است کسری بودجه و کمبود مالی را که در پی پاندمی بیماری کرونا ایجاد شده است، جبران کند. کلمبیا اکنون موج سوم کرونا را از سر می‌گذراند و در روزهای اخیر آمار مرگ ناشی از کووید در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.
با اینکه دولت قرار نیست یارانه‌های نقدی دوره همه‌گیری را قطع کند، معترضان می‌گویند، تاب افزایش مالیات را نخواهند داشت و دولت درکی از مشکلات و دغدغه‌های آنها‌ ندارد. اتحادیه‌های کارگری کلمبیا پیش‌تر هشدار داده بودند که در صورت اجرای طرح اصلاح مالیاتی در کشور، دستکم ۱.۵ میلیون کارگر مشمول پرداخت مالیات جدید می‌شوند.

اکثر احزاب سیاسی کلمبیا نیز که هم‌اکنون خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۱ آماده می‌کنند، با این طرح مالیاتی مخالفت کردند. این طرح همچنین دانشجویان و صاحبان مشاغل کوچک را که درآمدشان تحت تأثیر همه‌گیری بیماری کرونا قرار گرفته است، خشمگین کرد. معترضان از دولت خواستند تا به جای گرفتن مالیات از طبقه‌ متوسط، مالیات شرکت‌ها را افزایش داده و هزینه‌های نظامی را کاهش دهد.

همچنین بخوانید:  ادعای افزایش سهم مدیریتی زنان در دولتی که وزیر زن انتخاب نکرد

در پی اعتراضات، ایوان دوک، رئیس جمهور کلمبیا، شنبه اعلام کرد که طرح را پس خواهد گرفت. وزیر اقتصاد و دارایی نیز روز دوشنبه گفته است که استعفا خواهد داد. با این حال، این تصمیمات، خشم عمومی را آرام نکرده است. معترضان از قرنطینه و تعطیلی عمومی، فساد حکومتی، خشونت پلیس، قتل رهبران جنبش‌های مدنی و سیاسی، نظام ناکارامد بهداشتی، و بیکاری، به ستوه آمده‌اند.

این اعتراضات اما با سرکوب گسترده همراه است. روز اول مه، وزیر دفاع کلمبیا، نیروهای ضدشورش و ارتشی بیشتری را به شهر کالی که یکی از شلوغ‌ترین شهرها بوده است، فرستاد. اسناد و ویدیوها حاکی از آن است که گلوله‌های نیرو‌های پلیس برای آرام کردن «آشوب» طبق قانون باید از جنس پلاستیک باشند، اما نیروهای سرکوب در این کشور از گلوله‌های واقعی استفاده می‌کنند. در روزهای گذشته، نزدیک به ۲۴ نفر به دست پلیس و نیروهای ضد شورش کشته شدند.
یکی از کشته‌شدگان جوان ۱۹ ساله‌ای است که به پلیس لگد می‌زند و فرار می‌کند. پلیس در پاسخ به سمت او شلیک می‌کند و او در بیمارستان جانش را از دست می‌دهد. پدر او می‌گوید ما دنبال عدالتیم. کجا برای لگد زدن می‌کشند؟
در ماه‌های اخیر در آمریکای لاتین، کشورهایی مانند شیلی، هاییتی، ونزوئلا، بولیوی و اکوادور شاهد اعتراضات گسترده مردمی به دولت‌های حاکم در این کشورها بودند، اعتراضاتی که همچنان علیه خصوصی‌سازی گسترده خدمات عمومی و سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت‌هایشان ادامه یافته است.
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗