skip to Main Content
«سرانه آموزشی در سواحل مکران نیم متر مربع است»
جامعه کیوسک

«سرانه آموزشی در سواحل مکران نیم متر مربع است»

نماینده چابهار در مجلس می‌گوید «شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری کمترین سرانه فضاهای آموزشی را در کشور دارند که حتی با استاندارد خود استان سیستان و بلوچستان هم بسیار متفاوت است. این سرانه آموزشی در بخشی از شهرستان‌های ما حدود نیم متر است که این نرم در سطح کشود حدود ۷ متر است. همچنین کمترین میزان قبولی در دانشگاه‌ها و کمترین میزان معلم نسبت به دانش‌آموزان را در این مناطق داریم».

معین‌الدین سعیدی زرق و برق زیرساخت‌هایی ایجاد شده در سواحل مکران را «کاذب» دانسته و اعلام کرده «شاخص دسترسی به آب شرب در این مناطق تنها ۱۰ درصد است و بخش عمده آبرسانی به مردم به‌صورت سقایی انجام می‌شود؛ وی گفته در این شرایط است که هر از گاهی کودکی در هوتک‌های این مناطق غرق و خانواده‌هایشان داغدار می‌شوند. مردم حاشیه‌نشین چابهار بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله‌گذاری آب بی‌بهره‌اند و وزارت نفت در پنج شهرستان حوزه انتخابیه‌ام هنوز یک متر لوله‌گذاری گاز انجام نداده است».

نماینده چابهار درباره وضعیت بهداشت و درمان در سواحل مکران توضیح داده «به لحاظ سرانه‌های فضاهای بهداشتی درمانی باز هم با اختلاف بسیار فاحشی در کشور در آخرین رتبه قرار داریم. به‌گونه‌ای که عمده مردمی که در پهنه جاسک و راسک در سواحل مکران زندگی می کنند همگی برای روند درمان‌شان به بیمارستان امام علی در چابهار مراجعه می‌کنند. این بیمارستان چیزی حدود ۱۹۶  تخت دارد و این در حالی است که طبق اعلام استانداردهای خود وزارت بهداشت هم اکنون باید در آنجا ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد. همچنین کمترین میزان پرسنل رتبه سلامت را نسبت به بیمار داریم».

سعیدی همچنین گفته ۹۵ درصد از اراضی آبا و اجدادی مردم در این منطقه ملی اعلام شده‌اند بدون آنکه کسی خبردار شود؛ «مشکل دیگری که مردم اینجا با آن دست به گریبان هستند بحث ملی شدن اراضی آبا واجدادی‌شان است که متاسفانه چیزی حدود ۹۵ درصد اراضی آنجا ملی شده که به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در گذشته یک سری فرصت‌هایی به مردم داده شد که برای مستثنیات اراضی خود به مراجع قانونی مراجعه کنند که این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق روزنامه‌های رسمی بود و مردم این مناطق متاسفانه در حال حاضر هم به روزنامه‌ها خیلی دسترسی ندارند چه برسد به سال‌های گذشته؛ لذا مردم از حقوق خودشان آگاه نبودند و این باعث شد عمده اراضی آنجا ملی شود. همچنین قنات‌ها، نخلستان‌ها، باغات و حتی برخی روستاها هم متاسفانه در محدوده اراضی ملی قرار گرفت. این موضوع را به‌عنوان نماینده مردم از طریق سازمان منابع ملی و طبیعی پیگیر هستم و تا پایان شهریورماه امسال بخشی از این اراضی تعیین تکلیف می‌شود و به صاحبان واقعی‌شان بازخواهند گشت».

همزمان، دیگر نماینده این استان در مجلس امروز از تصویب نهایی لایحه «منطقه آزاد تجاری سیستان» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده است؛ او گفته «طی روزهای آینده دستور منطقه آزاد تجاری سیستان ابلاغ و برای تحویل زمین‌ها اقدام خواهد شد».

همچنین بخوانید:  آمریکا پروژه هند در توسعه بندر چابهار را از تحریم معاف کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗