skip to Main Content
زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا
جامعه کیوسک

عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند

زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا

خشکسالی و کرونا بحران‌هایی است که معیشت عشایر را در سال ۱۴۰۰ تهدید می‌کند. حالا عشایر از فروش قسطی دام‌های خود خبر می‌دهند.

داریوش نعمت اللهی، مدیر کل دفتر بهسازی تولید سازمان عشایری با تایید آسیب شدید خشکسالی به معیشت عشایر می‌گوید: «عشایر علاوه بر دامداری حدود ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هم در اختیار دارند اما زندگی عشایری بیشتر وابسته به دام است و در حال حاضر تولیدات دامی مانند شیر و گوشت و به خصوص گوشت کاهش یافته است.»

به گفته مدیر کل دفتر بهسازی تولید سازمان عشایری «در حال حاضر عشایر برای تغذیه دام خود چیزی حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کمبود علوفه دارند که این میزان باید با خرید یا واردات و به هر نحوی جبران شود.»

سیاوش احمدی میرقائد، مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران نیز با اشاره به ایجاد مشکل در تامین آب شرب دام‌ عشایر گفت: میزان عرضه دامی محدود است و با بالا رفتن میزان تقاضا، قیمت محصولات دامی بالا می‌رود و از طرفی کمبود ذخایر آبی موجود در مناطق عشایری باعث ایجاد مشکل در تامین آب شرب دام‌ عشایر می‌شود. همچنین خشکسالی ابتلا به بیماری و مرگ و میر دام‌ را افزایش خواهد داد که به نوعی اتلاف سرمایه و دارایی عشایر است.

احمدی میرقائد درباره فروش دام‌ها پیش از موعد مقرر گفت: تامین علوفه در زمان خشکسالی برای عشایر بسیار هزینه‌بر است. در حقیقت، عشایر مجبور می‌شوند برای تامین هزینه علوفه دام‌ها بخشی از دام خود را از روال عادی فروش حذف کنند. اگر در سال‌های پیش عشایر ۱۰ تا ۲۰ درصد دام خود را این گونه از چرخه خارج می‌کردند، احتمالا امسال، این درصد ۲ تا ۳ برابر می‌شود و این مساله به ذخایر ژنتیکی دام در مناطق عشایر  لطمه می‎زند و برای عشایر و کشور خسارت به بار خواهد آورد.

همچنین بخوانید:  هشدار در مورد بی‌توجهی دولت به نجات دریاچه ارومیه

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران، معتقد است کرونا هم به اندازه خشکسالی به عشایر  ضربه زده است. او توضیح می‌دهد: کرونا اثر قابل توجهی بر زندگی عشایر گذاشته است و اگرچه در مناطق عشایری به دلیل پراکندگی عشایر آلودگی کمتری داشته‌ایم اما تعداد افراد مبتلا به بیماری در حال افزایش است.

به گفته احمدی میرقائد «رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کوچ عشایر را عقب انداخت و همین مساله در سال ۹۹ باعث شد دسترسی عشایر به علوفه‌ای که باید در این مقطع سال به آن دسترسی داشته باشند کمتر شود.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗