skip to Main Content
امروز نرخ ارزش کار کارگران به سرمایه‌داران چند است؟
زیرگذر

ارزش یک روز عمر کارگر در سال ۱۳۶۱

امروز نرخ ارزش کار کارگران به سرمایه‌داران چند است؟

روزنامه اطلاعات در ۱۲ اردبیهشت ۱۳۶۱ گزارشی از دیدار آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب، با گروهی از کارگران کارخانجات  به مناسبت روز جهانی کارگر در حسینه جماران منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده:

«ببینید که این گروه کارگر از سلامت بدن و از سلامت روح بیشتر برخوردارند یا آن گروه‌هایی که به اصطلاح کارفرما هستند؟ و آن سرمایه‌دارهایی که کار نمی‏‌کنند و کنار نشسته‏‌اند و با بی‏کاری عمر خودشان را می‏‌گذرانند؟»

«شما قدر این کارگری را بدانید که این کارگری، هم مزاج شما را سالم نگه می‏‌دارد و اگر چنانچه انسان بی کار بیفتد، آن فعالیتهایی که در بدنش و در سلولهای بدنش باید بشود، آنها هم از کار می‏افتد. و کسانی که فعالیت دارند. به اندازه‌‏ای که فعالیت دارند، [سلولهای] آنها هم به کار می‏افتد و جبران می‌‏کنند نقیصه‌‏ها را. و شما می‏‌بینید که در یک گروه زیاد از کارگرها یکی دو نفر را شاید پیدا بکنید که اینها مریض باشند و افسرده باشند. و اینها همه الحمدللّه‏، سرحالند و خیال می‏‌کنند که آن‏ها آسوده‌اند. این، خیالی است که آنها می‏‌کنند، در صورتی که آنها، آن طبقۀ ـ به اصطلاح خودشان ـ بالا و به حسب واقع، پایین، آنها این قدر افسردگیها و گرفتاریها را دارند که به حساب نمی‏‌آید.»

«یا در بعض روایات فرموده‏‌اند که قطرۀ عرقی که از بدن کارگر می‌‏آید مثل قطره خونی است که از شهدای در راه خدا بیاید. چقدر این ارزش دارد! آنهایی که الآن در جبهه‏‌ها جنگ می‏‌کنند … این چقدر ارزش دارد! عرق شما هم، که در کارخانه‌‏ها می‌‏ریزد، همان ارزش را دارد؛ برای اینکه، شما هم برای احیای یک کشور، برای وابسته نبودن یک کشور به خارج، برای استقلال کشور اسلامی زحمت می‏‌کشید، آنها هم برای دفاع از یک کشور اسلامی، دفاع از اسلام زحمت می‌‏کشند. آنها کارگرند مثل شما و شما مجاهدید مثل آن‏ها و این یک نعمت بزرگی است که نصیب کارگرها در قشر وسیع و شما عزیزان [شده]که در کارخانه‏‌ها و در مواردی که صنعت در آنجا حکمفرماست، کار می‏‌کنید.»

همچنین بخوانید:  بخشنامه نحوه احضار اشخاص حقوقی ابلاغ شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗