skip to Main Content
لابی شرکت‌های داروسازی علیه خلع حق مالکیت معنوی واکسن کرونا
جامعه کیوسک

لابی شرکت‌های داروسازی علیه خلع حق مالکیت معنوی واکسن کرونا

در شرایطی که موج جدید بیماری کرونا در کشورهای فقیر جهان همانند هند و ایران به اوج خود رسیده است، درخواست معلق کردن حق مالکیت معنوی واکسن ویروس کرونا از سوی گروه‌ها و کشورهای مختلف در حال افزایش است.
در برابر این درخواست‌ها، کمپانی‌های داروسازی آمریکایی و اروپایی بیش از ۱۰۰ لابی کننده را برای جلوگیری از این اتفاق و حفاظت از انحصار خود بر واکسن کرونا بسیج کرده‌اند. در روزهای اخیر این کمپانی‌های بین‌المللی که به واسطه پاندمی کرونا سودهای چند میلیارد دلاری در سال اخیر کسب کردند، با بهانه امنیت ملی آمریکا برای حفظ حق مالکیت معنوی خود لابی می‌کنند.
آنها استدلال می‌کنند که آزادسازی تکنولوژی ام‌آران‌ای که برای ساخت واکسن‌های فایزر، مدرنا و نواوکس استفاده شده، می‌تواند به کشورهایی همانند چین و روسیه امکان کشف و تولید داروهایی را دهد که در آینده سبب درمان بیماری‌هایی همانند سرطان و ناراحتی‌های قلبی شوند. در نتیجه این اتفاق انحصار تکنولوژیک این کمپانی‌ها در بازار سلامت از میان رفته و این بر خلاف امنیت ملی کشورهای غربی به ویژه آمریکا خواهد بود.
در کنار خودداری از آزادسازی تکنولوژی تولید واکسن کرونا، اخباری در مورد ذخایر استفاده نشده واکسن در آمریکا در هفته اخیر سبب واکنش‌های جهانی شده است. بر اساس تخمین‌ها، آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن استفاده نشده دارد که از تقسیم آن با کشورهای دیگر خودداری می‌کند.
این ذخایر هر روز رو به افزایش هستند و بخش قابل توجهی از آنها واکسن آسترازنیکا هستند که هنوز برای استفاده در آمریکا تایید نشده و به گفته مقامات بهداشتی آمریکا ممکن است هیچ وقت نشود.

همچنین بخوانید:  به سلول شماره ۵ خوش آمدید
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗