skip to Main Content
۱۳۰ پناهجو در آب‌های لیبی غرق شدند
سیاست کیوسک

در پی بی‌توجهی نظام‌مند به «جان پناهجویان»

۱۳۰ پناهجو در آب‌های لیبی غرق شدند

احتمال می‌رود که دستکم ۱۲۰ پناه‌جو در پی غرق شدن قایقشان در دریای لیبی جان‌باخته باشند.

این پناهجویان در راه رسیدن به اروپا بوده‌اند و به طوفان گرفتار شدند. قایق‌های نجات و امداد تاکنون ۱۰ جسد پیدا کرده‌اند.

نهاد نظارتی و خبری قایق‌ها (آلارم‌فون) در اینباره نوشته «این افراد می‌توانستند نجات داده شوند اما مقامات آگاهانه کاری نکردند و گذاشتند که آنها بمیرند.» این نهاد مدعی‌ست که در طول ۱۰ ساعت با سرنشینان قایق در تماس بوده و موقعیت جغراقیایی آنها را به مسئولان اروپایی و لیبیایی گزارش کرده‌ است. اما مقامات اروپایی تا به این لحظه مسئولیتی نپذیرفته‌اند و دولت لیبی را مسئول این فاجعه خوانده‌اند.

نبود قایق‌های تجسس و گشت‌زنی در این دریاها نقش موثری در حوادث این چنینی دارد.

وبسایت گاردین می‌گوید شواهد موثقی وجود دارد که دستکم سه سناتور لیبیایی و مقاماتی از ایتالیای نسبت به عواملی که به مرگ پناهجویان دامن‌میزند اعلام بی‌تفاوتی کرده‌اند. منهای حادثه اخیر، در سال گذشته، بیش از ۳۵۰ نفر پناهجو در دریاها جان‌باخته‌اند.

شرایط نامناسب اقتصادی و فشارهای سیاسی، معیشتی و اقلیمی و جنگ از عوامل موثریست که انسان‌ها دائما در حال نقل مکان و یافتن سرپناه هستند، اما دشواری و قوانین بازدارنده اقامتی در کشورهای مختلف روزانه موجب مرگ و زجر پناهجویان بسیاری در سرتاسر جهان می‌شود. همه‌گیری ویروس کرونا نیز به «خارجی‌هراسی» و نژادپرستی رایج در اروپا دامن‌زده و شرایط را برای مهاجران و نیز برای افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند دشوارتر کرده است.

همچنین بخوانید:  احتمال‌آتش‌سوزی در بستر تالاب‌هامون
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗