skip to Main Content
کرونا «شکاف جنسیتی» را با افزایش به ۳۲ درصد رساند
جامعه کیوسک

کرونا «شکاف جنسیتی» را با افزایش به ۳۲ درصد رساند

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با اشاره به گزارش سال ۲۰۲۱ مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شکاف جنسیتی کشورها، گفت: براساس این گزارش و در مقایسه با سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، جهان با عقب گرد در حوزه کاهش شکاف جنسیتی مواجه بوده است. به‌طوریکه در حدود ۰.۶ درصد به این فاصله افزوده شده و ۳۲ درصد شکاف باقی مانده است.

دکتر لیلا فلاحتی با بیان اینکه در گزارش سال ۲۰۲۱ شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد، با اضافه شدن کشورهای افغانستان، گویانا و نیجر کشورهای مورد بررسی امسال به ۱۵۶ کشور رسیده است، اظهار کرد: بر اساس این گزارش تاکنون هیچ کشوری موفق نشده شکاف جنسیتی را به‌طور کامل از بین ببرد و تنها پنج کشور بالای فهرست شامل ایسلند، فنلاند، نروژ، نیوزلند و سوئد موفق شده‌اند شکاف جنسیتی را تا ۸۰ درصد در کشور خود رفع کنند. همچون سال قبل، روند کاهش شکاف جنسیتی بسیار کند است و شیوع کرونا بسیاری از روندها را دچار مشکل کرده است.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ادامه داد: نکته مهم این است که تحولات ناشی از پاندمی کرونا همه شاخص‌ها را دچار مشکل کرده است و با توجه به تاثیرات اقتصادی بحران کرونا وضعیت منفی در شاخص اقتصادی تشدید خواهد شد. در مجموع پیش­‌بینی می­‌شود برای رفع شکاف جنسیتی جهان حداقل ۱۳۵ سال زمان لازم است.

به گفته وی بر اساس روند پیشرفت در شاخص­‌ها، در حوزه اقتصاد به ۲۶۷ سال و برای رفع نابرابری در زمینه سیاست به ۱۴۵ سال و در آموزش ۱۴ سال برای رفع نابرابری زمان لازم است. در حوزه سلامت به دلیل بحران کرونا زمان قابل پیش‌بینی نیست.

همچنین بخوانید:  مشكلات آب شرب اهواز همچنان ادامه دارد

به گفته فلاحتی، بر اساس مناطق جغرافیایی برای رفع شکاف جنسیتی، ۵۲ سال برای رفع نابرابری در اروپای غربی، ۶۱ سال برای آمریکای شمالی، ۶۹ سال آمریکای لاتین و کارائیب، ۱۹۵ سال در آسیای جنوبی، ۱۲۱ سال در آفریقا، ۱۳۴ سال اروپای شرقی و آسیای مرکزی، ۱۶۵ سال در آسیای شرقی و اقیانوسیه و ۱۴۲ سال در خاورمیانه و شمال آفریقا زمان لازم است.

وی افزود: در شاخص مشارکت سیاسی همچنان فاصله جنسیتی زیادی بین زنان و مردان وجود دارد و می‌توان گفت در مجموع کل ۳۴۰۰ پست وزارتی در سراسر جهان، ۲۲.۶ درصد در اختیار زنان است و از نظر پارلمانی از مجموع ۳۵۵۰۰ صندلی تنها ۲۶.۱ درصد در اختیار زنان است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗