skip to Main Content
تظاهرات زنان در سودان
سیاست کیوسک

تظاهرات زنان در سودان

در روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۸ آوریل) صدها زن سودانی علیه قوانین و مقررات جنسیت محور در مرکز خارطوم تظاهرات کردند و در مقابل ساختمان وزارت کشور و ساختمان مرکزی دادستانی تجمع کردند. مطالبه‌ی اصلی این تجمع که توسط گروه‌های مختلف زنان سازماندهی و حمایت شده بود، صیانت از حقوق زنان در تمامی سطوح قانون‌گذاری و اجرای قانون و لغو قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان بوده است.

معترضان طی بیانیه‌ی خود از وزیر کشور و دادستان کل خواستند تا قوانین را با توجه معاهدات و توافق‌های جهانی مبتنی بر برابری جنسیتی اصلاح کنند. همچنین، تامین امنیت زنان و دختران در محیط‌های عمومی و خصوصی و تشکیل دادگاه ویژه‌ی رسیدگی به خشونت‌های جنسیت‌محور از دیگر مطالبات معترضان در بیانیه‌شان بوده است.

آن‌ها همچنین تاکید کردند که خواستار اصلاحات در داخل دستگاه قضایی و پلیس هستند تا «نبرد علیه ایدئولوژی تاریکی که عموما زنان و دختران را هدف گرفته است» تضمین شود.

در این میان یکی از معترضان توسط خودرویی در محل تجمع مورد حمله قرار گرفت و مجروح شد و راننده‌ی خودرو با واکنش سریع و خشمگین معترضین دستگیر شد و تحویل پلیس داده شد.

هفته‌ی گذشته یکی از فعالان حقوق زنان با نام وعد بهجت به جرم پخش ویدئو از آزار زنان توسط سربازان سودانی به شش ماه حبس و پرداخت جریمه‌ی نقدی محکوم شده است. همچنین در ماه گذشته‌ی میلادی، دختری ۱۳ ساله به طرز فجیعی توسط پدرش به قتل رسیده ولی گویا پلیس بنا به درخواست خانواده‌ی مقتول پرونده‌ی او را پیگیری نکرده‌است.

گفتنی‌ست که در سودان دولت عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ بعد از ۲۶ سال سرنگون شد و هم‌اکنون توسط دولت انتقالی کنترل اوضاع را در دست دارد.

همچنین بخوانید:  پختن نیمرو با گرمای آفتاب در قصر شیرین
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗