skip to Main Content
۱۴۰۰ خبر از خشکسالی می‌دهد
زمین کیوسک

۱۴۰۰ خبر از خشکسالی می‌دهد

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور از کاهش ۳۹.۳ درصدی میزان بارندگی از ابتدای سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تا کنون خبر داد. به گفته او «تا پایان سال آبی جاری در بیشتر مناطق کشور دیگر شاهد بارش باران نخواهیم بود و پنجره آبی این مناطق تا پایان تابستان بسته شده است.»

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در دو هفته ابتدایی فروردین ماه در کل کشور تنها ۱۷ میلیمتر باران بارید که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور در مدت مشابه حدود ۸۵ درصد کمتر بود.
ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا گفته است: با توجه به اینکه کشور ما منطقه‌ی خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود نوسانات بارش از سالی به سال دیگر خیلی متفاوت و با اختلاف زیاد خواهد بود. به طور مثال دو سال گذشته، سال پربارشی را در پنچاه سال گذشته داشتیم که بی‌سابقه بود، اما سال گذشته متاسفانه با خشکسالی مواجه شدیم که شاخص خشکسالی، ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید:  ادامه مالچ‌پاشی در خوزستان علی‌رغم هشدارها

به گفته حسین پور «سیستان و بلوچستان و هرمزگان بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش نسبت به بارش متوسط و نرمال را داشتند» وی افزوده است «تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمالشان را تا اواخر سال گذشته دریافت کردند»این در حالیست که به گفته حسین‌پور مشکل سیل نیز در شرایط خشکسالی وجود دارد و «مناطقی که خشکسالی بوده، ناگهان با رگبار شدید باران، در آنها سیل ایجاد شده که همه‌ی اینها نشان می‌دهد ما به یک حلقه واصل مدیریت بارش و ارتباط با خشکسالی نیاز داریم که این حلقه واصل زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری کشور است.»

کم آبی و بحران آب مسئله جدی در کشور است که علاوه بر تغییرات اقلیمی به مدیریت آب نیز مرتبط است. سدسازی، مالچ‌پاشی، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و شیوه‌های پرمصرف کشاورزی از جمله دلایل آن است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗