skip to Main Content
دستمزد کارگران زیر خط فقر تصویب شد
اقتصاد کیوسک

دستمزد کارگران زیر خط فقر تصویب شد

پرونده تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۰ بسته شد و شورای عالی کار پایه مزدی کارگران را دو میلیون و ۶۵۰ هزارتومان تصویب کرد.
شب گذشته و در جریان مذاکرات اضلاع سه جانبه کار، اعضای شورای عالی کار همگی به توافق رسیده و افزایش ۳۹ درصدی در حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را امضا کردند. براین اساس پایه مزدی کارگران از یک میلیون و ۹۱۰ هزارتومان سال ۹۹ به دو میلیون و ۶۵۰ هزارتومان رسید و سایر سطوح مزدی نیز ۲۶ درصد افزایش پیدا کردند. طبق مصوبه شورای عالی کار، در سال آینده، یک کارگر بدون فرزند و بدون سابقه، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باید دریافت کند و برای کارگری که ۱.۳ فرزند دارد (همان معیار تعیین سبد معیشت برای خانوار متوسط) درآمد ماهانه ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی تعیین شده است.
هرچند افزایش ۳۹درصدی پایه مزد در ظاهر رقم بزرگی است اما نگاهی به چند و چون آن نشان می‌دهد این سطح دستمزد نمی‌تواند گره‌ای از معیشت مزدبگیران باز کند. طبق مصوبه دستمزد ۱۴۰۰ حداقل دستمزد کارگران دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و مجموع دریافتی آنها حدود ۴میلیون تومان است. اما مساله اینجاست که کارفرمایان فقط الزام قانونی در برابر پرداخت پایه مزد دارند و می‌توانند از پرداخت سایر سطوح مزدی طفره روند.
حتی اگر مجموع دریافتی یعنی ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را هم به عنوان دستمزد کارگران در سال آینده در نظر بگیریم و فرض کنیم تمامی کارفرمایان این سطح دستمزد را به کارکنانشان پرداخت می‌کند، باز هم این مبلغ فاصله دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی با هزینه لازم برای سبد معیشت حداقلی دارد. طبق توافق اعضای شورای عالی کار، یک خانواده برای تامین سبد معیشت و حداقل‌های زندگی در ۱۴۰۰ ، نیاز به هزینه‌کرد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان دارد و مجموع دریافتی مصوب فقط ۶۱ درصد آن را می‌تواند پوشش دهد.
سازمان تامین اجتماعی نیز پیش‌تر خط فقر حداقلی سال ۱۴۰۰ را برای یک خانواده ۳.۳ نفری رقم ۷میلیون و ۱۴۳ هزار تومان اعلام کرده بود. بنابراین با توجه به حقوق مصوب در شورای عالی کار، در سال آینده تمامی کارگرانی که طبق مصوبه شورای عالی کار دستمزد دریافت می‌کنند، زیر خط فقر خواهند ماند.

همچنین بخوانید:  چانه‌زنی بر سر تفکیک مزد کارگران مجرد از متاهل
یک نظر
  1. خداوکیلی همیشه کارگران بدبخت هستن ک بیشترین ضرر را متحمل میشوند وفشار جامعه روی دوش انهاست،اما اگر کارگر نباشد تصور چه میشود.خدا به دادمان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗