skip to Main Content
بالاگرفتن بحث‌ آزار جنسی در خیابان به واسطه یک قتل
جامعه کیوسک

بالاگرفتن بحث‌ آزار جنسی در خیابان به واسطه یک قتل

ناپدید شدن و قتل سارا اِورارد، زنی ۳۳ ساله، در لندن به بحث‌های گسترده‌ای در باب امنیت زنان و آزار جنسی دامن زده است. سارا اِورارد آخرین بار هفته گذشته هنگام پیاده‌ رفتن به سوی خانه‌اش در جنوب لندن دیده شد. چند روز بعد جسد وی در اطراف منطقه پیدا شد. فعلا یک پلیس گشت‌ و زنی در همدستی او به اتهام قتل اِورارد بازداشت شده‌اند.

ناپدید شدن سارا اِورارد باعث خشم و عصبانیت زنان بسیاری شده است. زنان زیادی تجربیاتشان از احساس ناامنی و آزار جنسی در خیابان را به اشتراک گذاشته‌اند. برخی از زنان به عادات رفتاری اشاره کرده‌اند که وقتی تنها راه می‌روند برای ایجاد امنیت در خیابان انجام می‌دهند؛ رفتارهایی مانند در دست گرفتن کلیدهایشان به عنوان سلاح، تظاهر به اینکه پای تلفن هستند، پوشیدن کفش راحتی که در صورت لزوم قادر به دویدن باشند، طولانی‌کردن مسیرشان برای گذر از خیابان‌های روشن، و استفاده نکردن از هدفون در شب‌هنگام. آنها می‌گویند از اینکه گویی این کارها برای امن ماندن ضرورت دارد خسته و خشمگین‌اند.
در روزهای پس از این واقعه، پلیس لندن حین بازپرسی‌های خانه به خانه‌ی خود به زنان هشدار می‌داد که تنها از خانه خارج نشوند. این خود موجب عصبانیت بسیاری از زنان شد. آنها می‌پرسند چرا باید آزادی عمل زنان محدود شوند در حالی که عموما این مردها هستند که در خانه و بیرون از خانه به دیگران حمله می‌کنند و موجب ناامنی می‌شوند؟ چرا زن‌ها باید خود را برای مورد خشونت قرار نگرفتن محدود کنند؟ برخی زنان گفتند شاید بهتر است یک‌بار هم که شده مردها از خانه بیرون نیایند تا امنیت برقرار شود.
در روزهای گذشته جمعیت زیادی برای یادبود این زن و بازپس گرفتن خیابان‌ها در محل ناپدید شدن او جمع شدند. آنها شعار می‌دادند که «سارا اورارد را از یاد نخواهیم برد» و «خواهران اگر متحد شویم هرگز شکست‌ نخواهیم خورد». پس از برخورد پلیس، معترضان گفتند «خودتان (پلیس‌ها) را دستگیر کنید».
Crowds gather at a makeshift memorial to Everard in Clapham in south London, where she was last seen.
آزار خیابانی امر شایعی در نقاط مختلف جهان است. در انگلستان ۷۰ درصد زنان آزار جنسی در فضای عمومی را تجربه کرده‌‌اند، این عدد درمیان  زنان ۱۸ تا ۲۴ سال به ۹۷ درصد می‌رسد. از این میان تنها ۴ درصد زنان آزار رخ‌داده را به پلیس گزارش داده‌اند. ۴۵ درصد زنان انگلیسی گفته‌اند به گمانشان گزارش به پلیس تغییری ایجاد نخواهد کرد. اگرچه مورد آزار و خشونت قرار گرفتن محدود به زنان نیست، اما آمارها نشان می‌دهند که ۹۳ درصد متهمان به قتل را مردان تشکیل می‌دهند.
در ایران نیز آزار خیابانی امر گسترده‌ایست که موجب محدودیت‌های بسیاری برای زنان شده است. در سال‌های گذشته این مسئله بیشتر به بحث و نقد گذاشته شده‌ و گروه‌هایی مانند دیده‌بان آزار در مستند‌سازی و مقابله با فرهنگ آزار خیابانی فعالیت کرده‌اند و زنان بیشتری نیز تجربیات خود را به اشتراک گذاشته‌اند. با این‌حال مسئولان همچنان وجود آزار جنسی خیابانی را انکار کرده و حتی گاه مدعی شده‌اند که تهران از امن‌ترین شهرهای جهان برای زنان است.
همچنین بخوانید:  جریان روایت‌گری آزار چگونه «ما» را تغییر داد؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗