skip to Main Content
شکست سازمان تجارت جهانی در عمومی‌کردن واکسن کرونا
Medical professionals, medical students, ACTUP New York and their supporters held a rousing protest rally on March 2, 2019 outside Pfizer World Headquarters in New York one of the world’s largest drug companies. At the beginning of this year, the corporate giant announced price increases for 40 of its drugs. (Photo by Erik McGregor)
دانش کیوسک

آمریکا، اتحادیه اروپا، و انگلستان باز هم مانع لغو موقت حقوق مالکیت معنوی واکسن شدند

شکست سازمان تجارت جهانی در عمومی‌کردن واکسن کرونا

یک‌سال پس فراگیری کووید ۱۹، سازمان تجارت جهانی همچنان موفق به تصویب توافق‌نامه‌ای مبتنی بر لغو موقتی حقوق مالکیت معنوی برای توزیع واکسن و درمان‌های این بیماری نشده است.

آخرین جلسه سازمان تجارت جهانی نیز همچون جلسات قبلی در دسامبر و اکتبر به پایان رسید؛ در این جلسات نمایندگان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلستان، و همراه با چند کشور دیگر، با پیشنهاد لغو موقتی حقوق مالکیت معنوی برای عمومی‌کردن واکسن کرونا (تا پایان پاندمی) مخالفت کردند.

این طرح از سوی ۵۷ کشور پیشنهاد شده بود و گفته می‌شود تنها کشور در حال توسعه‌ای که با آن مخالفت کرده، دولت راستگرای برزیل بوده است.

در این نشست نمایندگان آفریقای جنوبی مخالفت کشورهای توسعه‌یافته با انتشار آزاد واکسن‌ کرونا را به اتفاق مشابهی که در رابطه با بیماری‌های HIV افتاده بود پیوند زدند و خاطرنشان کردند که شرکت‌های دارویی در آن زمان مسئول از دست‌رفتن جان ۱۱ میلیون نفر در قاره افریقا بودند. فاجعه مشابهی در مورد بیماری ابولا هم رخ داده بود و ممانعت شرکت‌های دارویی برای کارآزمایی واکسن این بیماری به رغم هفت اپیدمی در قاره آفریقا موجب مرگ هزاران نفر شد.

به گفته کیتی گالوگلی سوان، از مدیران سیاست‌گذاری پروژه مشترک سازمان‌ملل و مرکز سیاست‌گذاری توسعه جهانی، «تاسف‌بار است که با وجود اینکه اکثریت کشورهای جهان موافق این طرح هستند، باز هم چند کشور معدود مانع اجرایی شدن آن می‌شوند».

چند روز پیش هم اتاق بازرگانی ایالات متحده به سازمان تجارت جهانی هشدار داد که بی‌جهت خود را با طرح‌های مربوط به تعلیق قوانین مربوط به مالکیت معنوی برای واکسیناسیون جهانی مشغول نکند.

همچنین بخوانید:  کشورهای آفریقایی واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته را نگه دارند

از سوی دیگر، در اعتراض به توزیع نابرابر و انحصاری واکسن دیروز یک تجمع اعتراضی در مقابل شرکت فایزر انجام شد و شرکت‌کنندگان خواستار شکسته‌شدن انحصار واکسن در جهان شدند.

گفتنی‌ست که بیماری‌هایی مانند آبله، فلج اطفال و تب زرد به دلیل عمومی بودن واکسن‌ ریشه‌کن شدند، امری که تا پیش از تجاری‌شدن دستاوردهای مربوط به سلامت عمومی در جهان رواج داشت.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗