skip to Main Content
ابرهای شهر زلزله زده دلهره می‌بارند
جامعه زیراسلایدر

گزارش میدانی مهر از سی سخت؛

ابرهای شهر زلزله زده دلهره می‌بارند

یاسوج- با گذشت ۱۸روز از زمین لرزه شهر سی سخت، ورود هر ابری در آسمان شهر برای مردمی که سقفی ندارند، دلهره می‌آفریند و این در حالی است که چادرها جوابگوی سوز سرمای زمستان دنا نیستند.

۲۹ بهمن ماه زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زلزله منجر به مجروحیت ۶۳ نفر شد و حدود دو هزار خانه را دچار خسارت کرد.اگرچه امدادرسانی از ساعات اولیه زلزله شروع شده اما مردم معتقدند در شهر کوهستانی سی‌سخت چادر برای اسکان زلزله‌زدگان مناسب نیست. آنها شب‌های سردی را پشت سر می‌گذارند و خواستار توزیع اکنکس هستند تا از گزند سرما در امان بمانند.

سی‌سَخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این شهر در دامنه کوه ۴٬۴۱۹ متری دنا واقع شده و به همین دلیل هوای سردی دارد که چادرنشینی زلزله‌زدگان عملاً عذاب‌آور است.سی‌سخت زلزله‌زده در واپسین روزهای زمستان، متفاوت‌ترین روزهای قرن خود را سپری می‌کند تا روز و شب رخ دیگری بر سرزمین برف و آفتاب نمایان کند.در مناطق مختلف شهر چسبیده به دنا که در سال‌های اخیر تراژدی‌های تلخی در کنارش رقم خورده تا چشم کار می‌کند، چادرهای امدادی زیر نور ماه خود کتابی گویا برای ثبت هست و نیست‌های این منطقه است.

مردم شهر سی سخت و ۶۵ روستای زلزله زده اطراف آن کاشانه خود را با ترک‌های تلخش در سوز زمستان رها کرده و تنها پناهشان چادر و یک بخاری برقی است.

همچنین بخوانید:  ۲۶ میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب و حق ماموریت بنیاد مسکن برای مناطق زلزله‌زده

سی سخت شوق باران ندارد

سی سخت این روزها شوق باران ندارد و هر ابری دلهره را بر تن و روح و جسم مردمانش می‌اندازد. منطقه‌ای فوق سرد که چادر مرهم سوز زمستان نیست و چشم‌ها در انتظار گره گشایی با ظرفیت‌های دیگر است.

یکی از زلزله‌زدگان سی‌سختی به خبرنگار مهر می‌گوید: شب‌های دنا سرد است و گاهی دما تا منفی ۱۰ درجه کاهش می‌یابد. گاهی تا صبح در این چادرها بیداریم و از سرما به خود می‌لرزیم. او می‌افزاید: بخاری برقی و پتو جوابگو نیست و به هیچ وجه نمی‌تواند جلوی سوز و سرما را بگیرد. یکی دیگر از زلزله‌زدگان نیز می‌گوید: شهر سی‌سخت در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متری در دامنه دناست و بارش‌ها در آن بیشتر به صورت برف است. وی بیان می‌کند: با بارش هر برفی مشکلات زندگی در چادرها بیشتر می‌شود و زندگی را تلخ می‌کند.وی می‌افزاید: تنها راه برای رفع این مشکلات اختصاص کانکس به مردم زلزله زده است.

 

در بخش‌هایی از شهر کار آوار برداری سازه‌ها با ماشین آلات سنگین آغاز شده و گاهاً خاطراتی با بیش از یک قرن از یک خانه با دست سرنوشت به تلی از خاک تبدیل می‌شود. آری، اینجا ساعت‌ها از ۲۹ بهمن ماه به کندی می‌گذرد.

تخریب بیش از ۱۸۰۰ خانه در سی سخت

بر اساس آخرین آمارها، بیش ۱۸۰۰ خانه در شهرستان دنا تخریب شده و نیازمند ساخت دوباره است.استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اذعان به مشکلات اسکان زلزله زدگان بر برنامه ریزی برای رفع این مشکل تاکید می‌کند.حسین کلانتری می‌گوید: کانکس‌هایی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد استان شده و شهرک کانکسی برای اسکان موقت ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی کمک‌ها و عدالت در توزیع امکانات انجام شود، می‌افزاید: همه نیازمندی‌ها از جمله چادر و امکانات اولیه تحویل خانوارهای آسیب دیده شده است.استاندار تصریح می‌کند: خانه‌های مردم باید زیباتر، محکم‌تر و مقاوم‌تر از پیش ساخته شوند و خدمات رسانی و همدلی و انسجام در زلزله سی سخت در کشور بی نظیر بود.

 

آوار برداری در حال انجام است

وی با اشاره به تخریب کامل ۱۸۰۰ خانه در زلزله می‌گوید: آوار برداری به سرعت در حال انجام است و باید تا پایان اسفند انجام و بلافاصله احداث و ساخت و ساز آغاز شود.کلانتری تاکید می‌کند: شهر برای آوار برداری باید ناحیه بندی و محور بندی شود و هیچ کندی و توقفی در فرایند آوار برداری و ساخت و ساز قابل قبول نیست.

ایجاد شهر کانکسی در سی سخت

استاندار می‌گوید: در کنار اینکه پول اسکان دادیم و چادر نیز ارائه شده، شهرک کانکسی با همه امکانات ایجاد کردیم که مردم استفاده کنند. تدبیر ما اینست که مردم در این زمان با آسودگی خاطر به منازل خود بروند. وی می‌افزاید: ما در ساخت‌و‌ساز گفتیم با پول دولت می‌شود خانه ۶۰ تا ۸۰ متر را کامل تکمیل کرد، اما هرکس خواست می‌تواند هم نقشه و هم متراژ دلخواه کار بکند، مجری هم دست خود مالکان است.

نگرانی از شیوع کرونا

اگرچه مسئولان به دنبال ایجاد شهر کانکسی هستند اما به نظر می‌رسد این ایده نیز چون ایده کمپ چادری با مشکل مواجه می‌شود چرا که مردم علاوه بر تبعات زلزله، نگران شیوع کرونا نیز هستند. یکی از زلزله‌زدگان نیز به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد کمپ با توجه به تجمع انسانی که در آن شکل می‌گیرد مستعد شیوع ویروس کروناست و بهتر است کانکس‌ها در کنار هر خانه برپا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی میدانی رفع مشکل اسکان از مطالبات مردمی بوده و اغلب مردم خواستار تأمین کانکس و بهبود بیش از پیش نوع توزیع اقلام امدادی و توزیع بر اساس نیازسنجی هستند.

در روزهای سرد زمستان ۱۳۹۹، سی سخت در میان سوز و باران و برف، آسمان را بی سقف تر از هر زمانی بر کالبد خود حس می‌کند و روشنای ماه داستانی از جنس تلخی، سختی، آینده و زندگی را در این حوالی به نظاره نشسته است. باشد که دستانمان گرمابخش امید در مدار سردترین تقویم یک شهر شود.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗