skip to Main Content
روایت یک منبع محلی از واقعه سراوان
جامعه کیوسک

روایت یک منبع محلی از واقعه سراوان

یک منبع آگاه در گفتگو با رویداد۲۴ درباره واقعه سراوان گفته «روز دوشنبه بین ساعت ۸ تا ۱۰ در مقابل جلوی گذر مرزی ۱۸۱ شمسر سراوان خودرو‌های سوخت‌بری که بار خود را تخلیه کرده و قصد ورود به کشور را داشتند با مشکل مواجه می‌شوند به این معنا که گذرگاه مرزی ایران اجازه ورود به این افراد را نمی‌دهد. سوختبران ابتدا با ماموران صحبت می‌کنند و حتی از سرطوایف هم تقاضای میانجیگری می‌کنند که ماموران و سران طوایف با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. بعد از اصرار سوخت بران که از آن‌ها می‌خواهند که راه را باز کنند، ماموران ابتدا اقدام به تیراندازی هوایی می‌کنند و در مرحله بعد که سوخت بران اقدام به شکستن درب گذرگاه می‌کنند، ماموران هم به آنها شلیک می‌کنند».

او در پاسخ به این سوال که گفته شده نیروهای پاکستانی به سوخت‌بران شلیک کرده‌اند می‌گوید «نیرو‌های پاکستانی حدود ۲ تا ۳ کیلومتر از گذرگاه شمسر ایران فاصله دارند.  افرادی که در صحنه حادثه حضور داشته‌اند به ما گفته‌اند که بعد از شلیک به سوختبران  تعدادی از مجروحان را به داخل خاک پاکستان برگشت داده‌اند و نیرو‌های پاکستانی به آن‌ها کمک کرده‌ و لوازم امدادی برای جلوگیری از خونریزی مجروحان را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند».

این فرد محلی با تاکید بر اینکه تیراندازی در خاک ایران و در نقطه صفر مرزی سیرکان از توابع سراوان رخ داده است، اظهار کرده «بیشتر کشته شده‌ها در اثر خونریزی شدید جان خود را از دست داده‌اند، زیرا از سیرکان تا سراوان ۳ ساعت راه و از سراوان تا اولین مرکز درمانی یک ساعت راه است».

همچنین بخوانید:  استاندار سیستان و بلوچستان: حاشیه‌نشینان زاهدان از هیچ حقوقی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه سوختبری در سیستان و بلوچستان مجوز ندارد، توضیح داده «در جنوب سیستان و بلوچستان نه شغل مناسبی وجود دارد و نه کارخانه و واحد تولیدی به همین دلیل اکثر مردم جنوب استان از زاهدان تا چابهار و از سراوان تا پیشین همه سوختبر هستند مگر آن‌هایی که کارمند بوده یا شغلی آزاد داشته باشند. طرح رزاق هم برای افرادی است که در حاشیه مرز باشند و سپاه هم برای‌شان کارت تردد صادر می‌کند، در واقع سوختبر کارت را خریداری می‌کند. طرح رزاق طرحی غیرکارشناسی بود و کمک زیادی به معیشت مردم مرزنشین نمی‌کند، حتی چند هفته پیش علما از تریبون نماز جمعه درخواست کردند که این طرح بازنگری و کارشناسی شود یا اصلا اجرا نکنند».

این فرد آگاه گفته «گذرگاه از یک هفته قبل به سوختبران اعلام کرده بود که تردد نکنند، اما مردم برای کسب نان و درآمد ناچار شدند به این کار اقدام کنند. در این حادثه ماموران گذرگاه سوختبران خسته‌ای را که یک هفته در مسیر مرز بودند از ساعت ۷ صبح معطل می‌کند. اگر کمی خویشتن‌داری در پیش گرفته می‌شد این فاجعه بزرگ رخ نمی‌داد و فرزندان پاک ما کشته نمی‌شدند».

وی با بیان اینکه اکثر کشته‌شدگان جوان بوده و زیر ۳۰ سال سن داشتند، خاطرنشان کرده «دوشنبه شب یکی از آن‌ها تشییع و تدفین شد صبح روز بعد یک نفر و عصر همان روز هم یک نفر دیگر به خاک سپرده شدند».

این فرد آگاه با اشاره به تجمع روز سه‌شنبه مردم عزادار در مقابل فرمانداری سراوان گفته «اوضاع شهر مناسب نیست و مردم بسیار از کشته شدن جوانانشان ناراحت هستند. اما این ماجرا ارتباطی با نارضایتی مردم از طرح رزاق ندارد».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗