skip to Main Content
آلودگی هوا احتمال ناباروری را به‌شدت افزایش می‌دهد
دانش کیوسک

آلودگی هوا احتمال ناباروری را به‌شدت افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند احتمال ناباروری را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد. بررسی شرایط ۱۸ هزار زوج در چین نشان داده آنهایی که در هوای آلوده حاوی ریزذرات معلق زندگی می‌کنند، ۲۰ درصد بیشتر دچار نازایی می‌شوند. چگونگی تاثیر هوای آلوده بر باروری هنوز روشن نشده است، اما ذرات آلوده عامل ایجاد التهاب در درون بدن شناخته می‌شوند و دانشمندان می‌گویند همین امر ممکن است بر روی تولید تخمک و اسپرم موثر باشد.

شین لی که هدایت این تحقیقات در چین را بر عهده داشته می‌گوید زوج‌های آینده باید نگران آلودگی هوا باشند؛ «مطالعات زیادی نشان داده‌اند که آلودگی هوا اثرات نامطلوب فراوانی روی باروری دارد. در مورد حدود ۳۰ درصد از زوج‌های نابارور دلایل مشخصی برای ناباروری وجود ندارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد ریزذرات معلق می‌توانند فاکتوری غیرقابل انکار در ناباروری باشند. افرادی که در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند به‌شکل عمومی (و نه با شرایط خاص) انتخاب شده‌اند و بنابراین یافته‌های پژوهش احتمالا عمومیت بیشتری نسبت به پژوهش‌های پیشین دارد».

پژوهش دیگری که بر روی ۶۰۰ زن در آمریکا انجام شده نیز نشان داده آنهایی که بیشتر در معرض هوای آلوده قرار بوده‌اند، تعداد تخمک‌های بالغ کمتری داشته‌اند.

زوج‌های زیادی در سطح جهان با نازایی مواجه‌اند اما تاکنون تحقیقات نسبتا اندکی درباره اثرات آلودگی هوا بر این مساله انجام گرفته است. با این وجود مشخص شده است که هوای کثیف بر جنبه‌های دیگری از فرآیند تولیدمثل تاثیر دارد؛ از جمله تولد نوزادان ناقص‌الخلقه و نوزادانی با وزن پایین. مقادیری از دی‌اکسید نیتروژن که معمولا در هوای شهرها وجود دارد به اندازه مصرف دخانیات خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد و ذرات معلق آلوده در جنین نوزادان نیز یافت شده است.

همچنین بخوانید:  فشار وزارت نفت و نیرو به نیروگاه شازند برای مصرف بیشتر مازوت

بنا بر آمارهای اعلام شده، ۲۵ درصد زوجین در ایران با ناباروری درگیرند؛ مساله‌ای که مقامات را بیش از پیش نگران کاهش نرخ رشد جمعیت کرده است؛ از سوی دیگر آلودگی شدید هوا به‌خصوص در کلانشهرها تبدیل به یک امر عادی شده است. تهران امسال و با وجود محدودیت‌های کرونایی ۵۰ روز هوای ناسالم برای تمام افراد را پشت سر گذاشته، در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ده برابر کمتر و معادل ۵ روز بوده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗