skip to Main Content
احتمال تولید واکسن HIV به کمک واکسن کووید
COVID-19 Vaccine. COVID-19 Corona Virus 2019-ncov Vaccine Injection Vials Medicine bottles. Vaccination, immunization, treatment to cure Covid-19 Corona Virus infection. Healthcare And Medical concept
دانش کیوسک

احتمال تولید واکسن HIV به کمک واکسن کووید

برخی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که پیشرفت‌های ناشی از تمرکز بر تولید واکسن کرونا منجر به دستیابی به واکسن‌های دیگر بیماری‌ها شامل آنفولانزای فصلی و HIV شود.

تکنولوژی واکسن‌سازی جدید بر اساس مولکول RNA که در واکسن‌های مدرنا و فایزر و بیونتک به‌کار رفته است تا کنون در آزمایش‌ها موثر ارزیابی ‌شده‌اند. حال برخی متخصصان می‌گویند این دسته واکسن‌ها کلیدی به سمت سرعت‌گرفتن دستیابی واکسن‌های دیگر برای جلوگیری از ابتلا به چند بیماری دشوار ویروسی در یک واکسن است.

شرکت مدرنا، در ماه ژانویه متعهد شد که به برنامه‌های جدیدی برای توسعه واکسن‌های بر اساس RNA برای مقابله با ویروس‌های نیپاه، HIV و آنفولانزا بپردازد. فایزر نیز برخی واکسن‌های دیگر از جمله آنفولانزای فصلی را در دستور کار دارد.

به نقل از گزارش نشنال جئوگرافی، بحران همه‌گیری کرونا برخی موانع معمول در تولید واکسن را از میان برد از جمله اینکه شرکت‌های مختلف یک هدف واحد را دستور کار خود قرار دادند و این امر موجب سرعت‌گیری بی‌سابقه در تولید واکسن شد. البته گفته می‌شود کار روی این نوع جدید واکسن‌ها برای بیش از ۸ سال در جریان بوده است.

با این همه، پیشرفت سریع در حوزه تولید واکسن کرونا این سوال را به ذهن می‌آورد که چرا شرکت‌های دارویی و تحقیقاتی تا کنون نیروی متمرکزی برای تولید واکسن پیشگیری بیماری‌هایی نظیر HIV و هپاتیت نگذاشته بودند. جهت‌گیری شرکت‌های داروسازی در بسیاری از مواقع نه براساس نیاز، که وابسته به سود بازار است.

همچنین بخوانید:  «برکت» بی‌برکت ماند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗