skip to Main Content
نیروگاه شازند روزانه ۲ میلیون لیتر مازوت بی‌کیفیت می‌سوزاند
زمین کیوسک

نیروگاه شازند روزانه ۲ میلیون لیتر مازوت بی‌کیفیت می‌سوزاند

نیروگاه حرارتی شازند اراک روزانه ۲ میلیون لیتر مازوت بی‌کیفیت و با درصد بالای سولفور مصرف می‌کند؛ مصرف مازوت در این نیروگاه دستکم از آذر شروع شده و کماکان ادامه دارد؛ علیرضا محرابیان، رییس مرکز کنترل کیفیت هوای اراک، می‌گوید «سوخت مازوت جز سوخت‌های بی‌کیفیت است، اما متاسفانه سوختی که در نیروگاه شازند در حال استفاده است، درصد بالایی سولفور دارد».

سیاوش آقاخانی، کارشناس محیط‌زیست، نیز درباره حجم آلودگی‌ها در هوای اراک گفته «در حال حاضر روزانه دو میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند سوزانده می‌شود و بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن آلودگی گوگرد و ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون، مونوکسید کربن و انواع اکسیدهای نیتروژن وارد هوای شهر اراک می‌شود؛ چرا که جهت باد از سمت نیروگاه به سمت شهر اراک است که مسلما عواقب بدی را به همراه خواهد داشت».

وی تاکید کرده «این حجم آلودگی، انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های خونی، ریوی و مشکلات استخوانی را رقم خواهد زد که شاید کمترین اثرات آلودگی باشند و در واقع این مباحث اثرات کوتاه‌مدت آلودگی مازوت به شمار می‌رود؛ در کنار ورود این حجم آلودگی در هوا، شاهد آلودگی خاک ناشی از ورود انواع فلزات سنگین به خاک مناطق اطراف نیروگاه حرارتی شازند هستیم که طی سال آینده این آلودگی وارد آب زیرزمینی می‌شود؛ روستاهایی که تحت‌تاثیر مستقیم مازوت و آلودگی خاک هستند با مشکلات جدی در تولیدات خود مانند سبزیجات و میوه جات روبرو می‌شوند. این آلودگی پیامدهای بدی برای آب، خاک و محصولات کشاورزی و غذایی منطقه در سال‌های آینده خواهد داشت».

حسن روحانی در سفر به استان مرکزی وعده داد که سوخت نیروگاه شازند، نه فقط تا پایان دولت دوازدهم، که برای همیشه گاز خواهد بود. ابتدای سال ۹۹ نیز استاندار مرکزی از پلمب خط مازوت نیروگاه شازند خبر داده بود.

همچنین بخوانید:  آلودگی هوا احتمالا موجب آلزایمر و پارکینسون می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗