skip to Main Content
کمبود نیرو جدی‌ترین معضل فعلی جامعه پرستاری است
جامعه کیوسک

کمبود نیرو جدی‌ترین معضل فعلی جامعه پرستاری است

دکتر شمس‌الدین شمسی، رییس شورای عالی نظام پرستاری در آستانه روز پرستار، کمبود نیرو را جدی‌ترین معضل فعلی جامعه پرستاری دانست و گفت: نیاز به نیرو در شرایط فعلی بسیار زیاد حس می‌شود و باید به فکر جذب نیرو باشیم؛ این خواسته ما بیش از آن که برای کاهش حجم کاری پرستاران باشد برای بیمارانی است که در بیمارستان بستری هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته نیاز به نیرو در شرایط فعلی بسیار زیاد حس می‌شود و باید در شرایط فعلی به فکر جذب نیروی پرستاری باشیم. این خواسته ما بیش از آن که برای کاهش حجم کاری پرستاران باشد، برای بیمارانی است که در بیمارستان بستری هستند. زمانی که نیرو کم باشد مراقبت لازم کمی و کیفی از بیماران به عمل نخواهد آمد. در جذب نیروی پرستاری و رفع این کمبود تنها وزارت بهداشت مسئول نیست بلکه باید با نگاهی فرابخشی، بین دستگاهی و جامع‌نگر به آن بپردازیم.

رییس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه اکنون بیشترین مراقبت از مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری هستند، توسط پرستاران انجام می‌شود، تصریح کرد: برای پاسخگویی صحیح به حقوق بیمار و کمک به جامعه پرستاری حتما باید نیروی انسانی کافی به کار گرفته شود. در حال حاضر آمار ما به ازای هر تخت بیمارستانی، یک پرستار هم نیست؛ این در حالی است که استاندارد جهانی می‌گوید باید به ازای هر تخت ۲.۵ نفر پرستار وجود داشته باشند. حتی در کشورهای در حال توسعه هم این عدد بیشتر از ۲ است. اگر اکنون حدود ۱۳۰ هزار نیروی پرستاری مشغول خدمت باشند ما به همین میزان به جذب نیرو نیاز داریم.

همچنین بخوانید:  زنان مستاجر زیر فشار کرونا و تبعیض‌های جنسیتی

شمسی ادامه داد: آنچه دغدغه ایجاد کرده است کاهش پرداختی‌ها است. درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا کاهش پیدا کرد و از آنجایی که کارانه‌ها از محل درآمد بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود، به تبع آن پرداخت‌ها هم کاهش یافت؛ در حالی که کار و فعالیت پرستاران به هیچ‌وجه کاهش پیدا نکرده و حتی بسیار بیش از دوره‌های ماقبل کرونا شده است. در حال حاضر با اینکه مدت معوقات به دو یا سه ماه رسیده است اما آنچه‌ که باعث گله‌مندی جامعه پرستاری است، کاهش میزان پرداختی‌ها است.

وی با اشاره به سختی کار پرستاران و فشارهای روحی و روانی دوران کرونا، اظهار کرد: کمبود نیرو اینجا مشهود می‌شود که پرستاران نمی‌توانند به راحتی به مرخصی بروند. یعنی پرستاران حتی مرخصی استعلاجی را که به دنبال ابتلا به کرونا می‌گیرند، در کوتاه ترین زمان ممکن است. در کشورهای پیشرفته دنیا پرستاران را به مرخصی اجباری می‌فرستند چون ممکن است محیط بیمارستان و شرایط کاری سخت باعث افسردگی آنها شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗