skip to Main Content
چانه‌زنی ترامپ به نفع سودان در پرونده‌ یازده سپتامبر
سیاست کیوسک

چانه‌زنی ترامپ به نفع سودان در پرونده‌ یازده سپتامبر

برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که ترامپ می‌خواهد در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود و برای ترمیم روابط سودان با آمریکا (و اسرائیل)، پرونده‌ی سودان در حادثه‌ی یازده سپتامبر را با ۷۰۰ میلیون دلار فیصله بدهد. دفتر او به بازماندگان این حادثه پیشنهاد کرده تا با دریافت این مبلغ از شکایت خود علیه سودان صرف نظر کنند. اما وکلای بازماندگان با رد چنین پیشنهادی، ۴ میلیارد دلار غرامت خواسته‌اند که دولت و سنای جمهوری‌خواه موافق آن نیست. از منظر دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی حادثه‌ی یازده سپتامبر در آمریکا، سودان به اعضای القاعده که به این حمله مرتبط بوده‌اند پناه داده است.

ایالات متحده و سودان حدود دو ماه پیش با هم قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا کردند که طی آن قرار است به پرونده‌ی مشارکت سودان در حمله به سفارت آمریکا در دارالسلام در سال ۱۹۹۸ رسیدگی کنند. در این قرارداد، آمریکا تضمین کرده‌ است که با دریافت ۳۳۵ میلیون دلار از سودان، نام این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و در نتیجه تمامی تحریم‌های سودان برداشته خواهد شد. ولی برخی از سناتورهای آمریکا مانع تصویب این قرارداد شده‌اند و خواسته‌اند که حقوق قربانیان و بازماندگان حملات یازده سپتامبر در این میان حفظ شود.

دولت جدید سودان سعی دارد رد پای حکومت استبدادی ۳۰ ساله عمرالبشیر را پاک کند که سال گذشته در پی انقلاب گسترده مردمی برکنار شد. فشارهای اقتصادی دولت جدید این کشور را به سرمایه‌گذاری و مذاکره با آمریکا نیازمند کرده است.

 

همچنین بخوانید:  آمریکا و افغانستان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗