skip to Main Content
تجارت مواد مخدر و اخاذی؛ اصلی‌ترین منابع درآمد «جنبش اصیل طالبان»
جامعه کیوسک

تجارت مواد مخدر و اخاذی؛ اصلی‌ترین منابع درآمد «جنبش اصیل طالبان»

طالبان در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۰ حدود ۱/۶ میلیارد دلار درآمد داشته است، در حالی‌که درآمد دولت افغانستان در همین مدت ۵/۵ میلیارد دلار بوده است.

اصلی‌ترین منبع درآمد طالبان افغانستان تجارت مواد مخدر است؛ بر اساس گزارش سازمان ملل ۸۴ درصد از کل تریاک دنیا در پنج سال گذشته در افغانستان تولید شده است و طالبان بیشترین سود از این تجارت را کسب می‌کنند. طالبان بر هر شخص و گروه مرتبط با زنجیره تولید مواد مخدر نیز ۱۰ درصد مالیات وضع کرده است؛ از کشاورزان تولیدکننده خشخاش و لابراتورهایی که آن‌را تبدیل می‌کنند تا دلالان مواد مخدر که تولیدات نهایی را به خارج از کشور می‌برند. درآمد طالبان از تجارت مواد مخدر در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۱۶ میلیون دلار برآورد می‌شود.

دیگر منبع اصلی کسب درآمد برای طالبان به استخراج معادن طلا، مس، سنگ آهن، روی و.. مربوط می‌شود؛ درآمد اصلی آنها در این زمینه از طریق اخاذی از شرکت‌های کوچک و بزرگ استخراج معدن تامین می‌شود؛ شرکت‌هایی که در طول سال ۴۰۰ میلیون دلار به طالبان می‌پردازند تا امکان فعالیت داشته باشند و با خطر مرگ روبرو نشوند. برخی گزارش‌ها این رقم را تا ۴۶۴ میلیون دلار تخمین می‌زنند. این رقم در سال سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵ میلیون دلار بوده و طی ۴ سال اخیر رشدی ۱۲۰۰ درصدی داشته است.

طالبان منابع مالی دیگری نیز دارند؛ آنها از طریق اخاذی/مالیات‌ستانی در حوزه‌های مختلف حدود ۱۶۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند. کمک‌های خیریه به این گروه حدود ۲۴۰ میلیون دلار بوده است. آنها در صادرات و واردات هم فعال‌اند و از این طریق هم ۲۴۰ میلیون دلار در سال به جیب می‌زنند؛ از جمله واردات قطعات خودرو و فروش خودروهای مونتاژی. به گزارش سازمان ملل طالبان از همین طریق مشغول پولشویی نیز هستند. درآمد طالبان از بخش املاک و مستغلات که به مرزهای افغانستان محدود نمی‌شود حدود ۸۰ میلیون دلار در سال است. طالبان علاوه بر این ۱/۶ میلیارد دلار درآمدهای دیگری نیز دارند که رقم دقیق آنها مشخص نیست؛ از جمله کمک‌های مالی دولت‌های خارجی که بر اساس برخی گزارش‌ها به حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد.

همچنین بخوانید:  رسانه‌ها و هیاهو برای طالبان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗