skip to Main Content
باغ وحش ارم تعطیل می‌شود؟
زمین کیوسک

تلف شدن ببر سفید و حیوانات دیگر در شرایط نامناسب باغ وحش

باغ وحش ارم تعطیل می‌شود؟

از هفته گذشته تلف شدن یک راس ببر ماده در باغ وحش ارم، صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورد و باعث شد که مسئولان مربوط و مدیر باغ وحش به خبر واکنش نشان دهند. درحالی‌که برخی مسئولان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش می‌گویند ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد و علت تلف شدنش همین بوده، مدیر باغ وحش ارم می‌گوید: این شایعه صحت ندارد و ماده‌ببر به دلیل جفت‌گیری اجباری تلف نشده است. او گفته که زاد و ولد و مرگ و میر در میان حیوانات موضوعی طبیعی و جزئی لاینفک زیست آنها به شمار می‌رود.

اما علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش در واکنش به این خبر از تلاش‌های مسئولان باغ وحش ارم برای جفت‌گیری از این ببر ماده گفته و اظهار داشته است: با وجودی که ما به دلیل مشکلات ژنتیکی فراوان بین ببرهای سفید هرگز اجازه تکثیر ببر سفید را نداشتیم اما باز هم «کویین» (ببر ماده سفید) به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد.

ماه گذشته شامپانزه ماده‌ی باغ وحش ارم هم که «شمسی» نام داشت، تلف شد. این کارشناس دلیل تلف شدن این شامپانزه را هم اجرای همین روش تکثیر پیش انداخته شدن که باعث درگیری و کشته شدنش شده بود، عنوان کرد. با این وجود رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران در نخستین واکنش به این ماجرا ادعای مسئولان باغ وحش مبنی بر استاندارد نبودن جایگاه‌های نگهداری حیوانات در این باغ وحش را پذیرفته و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش هم پیش از این دلیل تلف شدن شامپانزه ماده این مرکز را به همین دلیل اعلام کرده بود.

همچنین بخوانید:  همه عمر در دود

اما با توجه به اینکه شرایط نگهداری حیوانات در باغ وحش‌ها به خصوص حیوانات وحشی بسیار با ایمنی بالا صورت می‌گیرد، نمی‌توان این ادعای بدون مدرک را پذیرفت. ضمن اینکه با توجه به اینکه تکثیر در اسارت حیات وحش یکی از راه‌های درآمد باغ‌های وحش‌ها است، این گمانه تقویت می‌شود که مسئولان این باغ وحش هم همچون بسیاری از باغ وحش‌ها به دنبال تکثیر گونه‌ها و درآمدزایی از آنها هستند. علی رغم اینکه از این طریق صدمات جسمی و روحی بسیاری به حیوانات وارد می‌شود.

«سید مهدی حسینی» معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به مرگ ببر سفید در باغ وحش ارم و شرایط نامناسب اغلب باغ وحش‌های کشور، بیان کرد: ما بخشنامه‌ای برای ایجاد و هم نظارت بر باغ وحش‌ها داریم و اگر پارامترهای تعیین شده را رعایت نکنند، منجر به اخطار کتبی می‌شود و اگر موضوعات مهم‌تری باشد حتی امکان دارد باغ وحش تعطیل شود. وی با اشاره به وضعیت نامناسب در اغلب باغ وحش‌های کشور، گفت: کسانی که می‌خواهند متولی این مساله باشند باید هم دانش کافی و هم استطاعت مالی داشته باشند، چون بیشتر گرفتاری ما این است که باغ وحش‌ها اقتصادی نیستند و هزینه‌ نگهداری باغ وحش زیاد شده است، حتی در زمان شیوع کرونا باغ وحش‌ها به حالت تعطیل در آمدند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗