skip to Main Content
هوای پاک‌تر زندگی میلیون‌ها پرنده را نجات می‌دهد
زمین کیوسک

هوای پاک‌تر زندگی میلیون‌ها پرنده را نجات می‌دهد

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اقدامات مقابله با آلودگی هوا در نجات جان پرندگان نیز موثر است. نتایج یک پژوهش گسترده در آمریکا که به تازگی منتشر شده است می‌گوید که تلاش‌ها برای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی ازون در چهل سال اخیر موجب پیشگیری از مرگ ۱ و نیم میلیارد پرنده در این کشور شده است؛ رقمی که معادل ۲۰ درصد تعداد پرندگان در آمریکاست.

یکی از محققان این پژوهش می‌گوید «تحقیقات ما نشان می‌دهد که ما مزایای رسیدگی به آلودگی هوا را دستکم گرفته بودیم، کاهش آلودگی در جاهای غیرمنتظره‌ای تاثیر مثبت می‌گذارد».

همچنین بخوانید:  چه چیزی در شکم آلباتروس‌ها پنهان است؟

پژوهشگران برای انجام این تحقیق در طول پانزده‌سال تغییرات در تعداد پرندگان، کیفیت هوا، و مقررات مربوط را ماهیانه در بیش از ۳ هزار منطقه‌ی آمریکا دنبال کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی ازون بیش از همه بر پرندگان کوچک مهاجر (مانند گنجشک‌ها، چکاوک‌ها و فنچ‌ها) تاثیر می‌گذارد. آلودگی هوا به طور مستقیم با آسیب به سیستم تنفسی پرندگان و به طور غیرمستقیم از راه آلودن منابع غذایی به آنها صدمه می‌زند.

به همین دلیل، پرندگانی که قادر نیستند به مناطق سکونتی و منابع غذایی با کیفیت دسترسی پیدا کنند شانس کمتری برای زنده‌ ماندن و یا تولیدمثل موفق دارند.

سال گذشته پژوهش‌ دیگری نشان داده بود که از جمعیت پرندگان آمریکای شمالی از ۱۹۷۰ تا کنون در حدود ۳ میلیارد پرنده کاسته شده است. حال این پژوهش جدید نشان می‌دهد که بدون مقررات مقابله با آلودگی ازون، تعداد پرندگان می‌توانست ۱.۵ میلیارد پرنده کمتر باشد.

این پژوهش نشان می‌دهد که سرنوشت سلامتی انسان و محیط پیرامونش بهم پیوسته است. پیش از این نیز پژوهش‌ها از تاثیر عمیق آلودگی نوری و صوتی بر سلامت و تولید مثل پرندگان خبر داده بودند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗