skip to Main Content
پرواز سفینه پیشرفته چین به سمت ماه
دانش کیوسک

چانگ۵ برای نمونه‌برداری به ماه رفت

پرواز سفینه پیشرفته چین به سمت ماه

چین، امروز یک سفینه روباتیک دیگر به ماه پرتاب کرد تا نمونه‌هایی از سنگ‌های ماه را جمع‌آوری و به زمین منتقل کند. ماموریت چانگ۵ که در ادامه ماموریت‌های آژانس فضایی چین برای مطالعه ماه به سمت ماه پرتاب شد، به شناخت تاریخ ماه کمک خواهد کرد. از آخرین باری که نمونه‌هایی از سنگ‌های ماه برای مطالعه به زمین آورده شد، نزدیک ۵۰سال می‌گذرد.

چانگ۵ ماموریت پیچیده است که شامل سه بخش می‌شود. بخش اول ماموریت پرتاب و حرکت به سمت ماه است. پس از رسیدن به ماه، یک مه‌نشین به سمت سطح حرکت می‌کند و روی ماه فرود می‌آید.

مه نشین روباتیک چانگ۵ با حفاری در ماه، دست کم ۲کیلو نمونه از عمق ۲متری ماه استخراج و با کمک بازوی روباتیکش آن را در کپسول ارسال به زمین، بسته‌بندی می‌کند.

در مرحله سوم، کپسول حاوی نمونه‌ها به مدارگردی که حول ماه در انتظارش است پیوسته و با هم به سمت زمین حرکت می‌کنند تا با استفاده از چتر نجات روی زمین فرود آیند.

ماموریت‌های چانگ چین، نشانه‌ای از بلندپروازی‌های این کشور برای مطالعه ماه و گسترش فناوری فضایی‌اش است. اگر چین در اجرای این ماموریت موفق شود، پس از شوروی و امریکا، سومین کشوری خواهد بود که توانسته نمونه‌هایی از ماه را به زمین منتقل کند.

نمونه‌هایی که قرار است تا چند ماه دیگر به دست دانمشندان در زمین برسد، می‌توانند پرده از رازهایی از گذشته ماه بردارند. منطقه‌ای که مه‌نشین چانگ۵ در آن فرود می‌آید از منطقه‌ای که فضانوردان آپولو در آن پیاده شدند، جوانتر است. نمونه‌های قدیمی نشان از قدمت ۳میلیارد ساله سطح ماه داشتند اما چانگ۵ در بستر یک محدوده آتشفشانی فرود خواهد آمد که احتمالا بیش از یک میلیارد سال سن دارد. بررسی این نمونه‌ها به درک زمین‌شناختی ماه کمک خواهد کرد.

در ادامه چین با ماموریت‌های دیگر قصد دارد نمونه‌های بیشتری از ماه جمع‌آوری کند و تا یک دهه دیگر خود را برای فرود انسان بر ماه هم آماده کند. در سال‌های آینده از رقابت فضایی جدیدی که برای تسخیر ماه آغاز شده بیشتر خواهیم شنید. دولت‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی در حال گسترش توانایی‌های خود در فضا هستند و دانش فضایی، هر روز نقشی پر رنگ‌تر در پیشبرد فناوری‌هایی ایفا می‌کند که در زندگی روزانه همه تاثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید:  تاریخ‌سازی چین در عصر فضا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗