skip to Main Content
تغییر اقلیم و قوی‌تر شدن طوفان‌های استوایی
زمین کیوسک

تغییر اقلیم و قوی‌تر شدن طوفان‌های استوایی

پژوهش‌های تازه نشان می‌دهند که گرم شدن اقیانوس‌ها به این معنی است که طوفان‌ها دیرتر به پایان می‌رسند و تخریب بیشتری روی خشکی ایجاد می‌کنند.
یک مطالعه جدید در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰ در مجله نیچر گزارش داده است که تغییرات آب‌وهوایی باعث می‌شود طوفان‌های استوایی که از دریا به خشکی می‌رسند، توان بیشتری دارند و مدت بیشتری هم طول می‌کشد تا ضعیف شده و از بین بروند. پژوهشگران نشان دادند طوفان‌هایی که بر روی اقیانوس‌های گرم‌تر رشد می‌کنند، رطوبت بیشتری دارند و بنابراین پس از برخورد به خشکی برای مدت طولانی‌تری مقاومت می‌کنند. این بدان معناست که در آینده، درحالی‌که جهان گرم‌تر می‌شود، طوفان به‌احتمال زیاد در خشکی به مناطق دورتری برود و تخریب بیشتری داشته باشد.

پروفسور پیناکی چاکرابورتی، پژوهشگر ارشد این مطالعه و رئیس واحد مکانیک سیالات در دانشگاه علوم و فناوری اوکیناوا، گفت: «پیامدهای این مسئله بسیار مهم‌اند، به‌ویژه زمانی که نیاز است سیاست‌هایی در ارتباط با گرمایش زمین اتخاذ شود.» ما می‌دانیم که مناطق ساحلی باید خود را برای طوفان‌های شدیدتر آماده کنند، اما جوامع محلی که ممکن است دانش و زیرساخت لازم برای مقابله با چنین بادهای شدید یا بارندگی‌های شدید را نداشته باشند، نیز باید آماده شوند.
گرمایش زمین سلامت، اقتصاد، منابع آب و غذای میلیاردها تن را به خطر می‌اندازد. خطری که نتیجه عملکرد دولت‌هایی است که هنوز برنامه‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف سوخت فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های نو ندارند.

نتایج این مطالعه برای مردمی که سالانه با طوفان‌های استوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خبر بدی است. در خاورمیانه و ایران هم هرسال دوره‌ای از بادهای موسمی، طوفان‌ها و بارش‌های سیل‌آسایی را از اقیانوس هند به سمت خشکی می‌آورند. افزایش دمای اقیانوس برشدت و تخریب این طوفان‌ها هم اثرگذار خواهد بود. متأسفانه برخلاف روند توافقات و تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید در جو زمین، دولت ایران به بهانه مشکلات اقتصادی، مانند چند دولت دیگر ازجمله دولت ترامپ در امریکا و بولسانارو در برزیل، محیط‌زیست را قربانی پروژه‌های توسعه‌ای‌اش کرده است.

همچنین بخوانید:  فقط ۲۷ درصد دیالوگ فیلم‌های بزرگ ۲۰۱۶ را زنان گفته‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗