skip to Main Content
خطر نابودی جنگل‌های جلگه‌ای گیلان با مجوز سازمان جنگل‌ها
زمین کیوسک

خطر نابودی جنگل‌های جلگه‌ای گیلان با مجوز سازمان جنگل‌ها

مدیران سازمان جنگل‌ها قانون «تنفس جنگل‌ها» را زیر پا گذاشته و مجوزی برای قطع گونه‌های جنگلی با قطر کمتر از ۴۰ سانتی‌متر صادر کرده‌اند؛ این مجوز ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های جلگه‌ای گیلان را در خطر نابودی قرار می‌دهد؛ جنگل‌هایی که خود دارای زادآوری طبیعی بوده و در آنها جنگل‌کاری سنواتی نیز انجام می‌شود.

سازمان جنگل‌ها این مجوز را با هدف «اجرای طرح‌های زراعت چوب» صادر کرده، در حالی‌که زراعت چوب صرفا در عرصه‌های لخت و خالی از درخت مجاز است؛ قانون «تنفس جنگل‌ها» قطع هرگونه درخت جنگلی را ممنوع کرده و تامین چوب کارخانه‌ها باید از دو مسیر واردات چوب و زراعت چوب انجام شود؛ اما زراعت چوب نمی‌تواند در عرصه‌های جنگلی که دارای پوشش و زادآوری هستند و یا جنگل‌کاری در آن صورت گرفته اجرا شود.

مناطق جنگلی شفت، صومعه سرا، تالش و لنگرود جزو مهم‌ترین مناطق و عرصه‌های جنگلی جلگه‌ای به حساب می‌آیند که حالا برای زراعت چوب در اختیار پیمانکاران قرار گرفته‌اند. عرصه‌های جنگلی فوق، در زمان اجرای طرح‌های جنگلداری جزو طرح‌های جنگلداری جلگه‌ای محسوب می‌شد که پس از اجرای قانون موسوم به «تنفس»، با تدوین یک طرح چند صفحه‌ای می‌خواهند آنها را به اسم «زراعت چوب» مورد کشت قرار دهند. در حالی‌که  حداقل حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد این عرصه‌ها دارای زادآوری طبیعی بوده و گونه‌های بلوط، ممرز، انجیلی، و سفیدپلت و توسکا در آن حیات دارند.

بنابر تعریف سازمان جنگل‌ها، عرصه‌ای که بالای ۵ درصد پوشش جنگلی داشته باشد جنگل محسوب می‌شود و باید حفاظت شود؛ اکنون اجازه زراعت چوب در این اراضی داده شده و این یعنی نقض صریح قانون تنفس. همچنین اجاره  ۱۰ ساله این بخش از جنگل‌ها تحت عنوان «زراعت چوب» به معنای نابودی خاک آن بخش از جنگل است که حفاظت از آن نیز بر عهده خود سازمان جنگل‌هاست. این عرصه‌ها زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شوند و در صورت اجرای طرح‌های «زراعت چوب» این زیستگاه‌های طبیعی نیز در خطر نابودی قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید:  قطع بلوط‌های زاگرس با مجوز سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗