skip to Main Content
سرنوشت بحران اقلیمی به انتخابات آمریکا بستگی دارد
زمین کیوسک

سرنوشت بحران اقلیمی به انتخابات آمریکا بستگی دارد

خروج آمریکا از عهدنامه پاریس که یک سال پیش به جریان افتاد از امروز، ۴ نوامبر، اجرایی خواهد شد. حالا ایالات متحده آمریکا تنها کشوری در دنیاست که به‌طور رسمی در تلاش‌های جهانی برای مقابله با بحران اقلیمی مشارکت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ آمریکا را از عهدنامه اقلیمی پاریس خارج کرده است که یک پیمان بین‌المللی برای جلوگیری از افزایش خطرناک دماست؛ افزایش دمایی که منجر به تشدید شرایط بدِ آب و هوایی، تهدیدی برای کمبود منابع غذایی جهان و بی‌خانمان شدن میلیون‌ها نفر بدون دسترسی به حقوق اولیه زندگی می‌شود.

هدف از عهدنامه پاریس این بوده که دما ۱/۵ تا ۲ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین قبل از عصر صنعتی شدن افزایش نیابد. همین حالا زمین، مشخصا به‌دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی توسط انسان‌ها، بیشتر از ۱ درجه نسبت به دوران ماقبل صنعتی شدن گرم‌تر است. در سال گذشته با موج‌های گرمایی بیشتر، آتش‌سوزی‌های سهمگین، طوفان‌های بی‌سابقه، افزایش سطح آب دریاها، سیل‌ها و خشک‌سالی‌ها، آمریکا به تنهایی نشان داد که بحران اقلیمی چگونه بر زندگی آمریکایی‌ها تاثیرگذار بوده است.

جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات بلافاصله به این توافق‌نامه خواهد پیوست و قانون‌گذاران را برای صرف هزینه‌های کلان در زیرساخت‌های سبز تحت‌فشار قرار خواهد داد؛ راهی برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا؛ هرچند مجلس سنا که به نظر می‌رسد در کنترل جمهوری‌خواهان باقی خواهد ماند، می‌تواند مانعی بر سر راه اهداف او باشد. ترامپ اما تلاش خود را برای گسترش بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی، تضعیف علوم اقلیمی و لغو حفاظت از محیط زیست تشدید می‌کند. دومین دوره ریاست جمهوری احتمالی ترامپ آسیبی جدی به جنبش اقلیمی وارد خواهد کرد و در سراسر جهان طنین‌انداز خواهد شد.

پیت بتس، مذاکره‌کننده اقلیمی ارشد سابق اتحادیه اروپا و بریتانیا، می‌گوید «افق بزرگ‌تر این است که عهدنامه پاریس ادامه خواهد یافت و فکر نمی‌کنم کسی در این زمینه از ترامپ پیروی کند. اگرچه وقتی شما دارای بزرگ‌ترین اقتصاد و دومین منتشرکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان هستید و می‌گویید که خودتان هیچ کاری انجام نمی‌دهید، این باعث از بین رفتن انگیزه دیگران است».

به گفته بتس، آمریکایی که مجاب شود دوباره به عهدنامه پاریس برگردد، می‌تواند متحدانی مانند ژاپن، کانادا و استرالیا را نیز تحت‌فشار قرار دهد؛ دولت بایدن می‌تواند با اتحادیه اروپا و چین همکاری کند تا در مورد اهداف بزرگ‌تر به توافق برسند. ماه گذشته، چین اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا سال ۲۰۶۰ میزان انتشارات اقلیمی را به صفر برساند. در حال حاضر چین بزرگ‌ترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای است، اما ایالات متحده در طول تاریخ بیشتر از هر کشور دیگری در آلودگی اقلیمی دست داشته است. هرچند تعداد معدودی از کشورها توافق پاریس را تصویب نکرده‌اند، اما ایالات متحده تنها کشوری است که به‌طور رسمی از این توافق‌نامه خارج می‌شود.

همچنین بخوانید:  گرمایش زمین تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲۲ میلیون نفر را به فقر مطلق خواهد کشاند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗