ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد از مجموع ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر  پذیرفته‌شدگان رشته‌های آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ ۱۰۱ هزار و ۹۱۲ یعنی ۵۳.۶ درصد زنان و  ۸۸ هزار و ۳۶ نفر یعنی ۴۶.۴ درصد مردان بوده‌اند.

وی گفته است در این آزمون ۱۱۸ هزار و ۵۰ داوطلب در دوره روزانه، تعداد ۱۸ هزار و ۹۶ داوطلب در دانشگاه پیام نور، ۱۳ هزار و ۴۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان، ۱۸ هزار و ۷۹۷ نفر در موسسات غیرانتفاعی، ۱۳ هزار و ۳۹۵ نفر در پردیس های خودگردان، ۵۱۴ نفر به صورت شهریه‌پرداز و ۵۳۳۹ نفر نیز در ۴ رشته دانشگاه آزاد پذیرفته شدند.

پیش‌گرفتن زنان در کنکور سراسری از مردان را می‌توان علاوه بر تمایل به تحصیل به تمایل آنها به ورود به بازار کار، خروج از خانواده، به تاخیر انداختن ازدواج نیز تعبیر کرد. با وجود پیشتازی زنان در تحصیلات عالی، سهم آنان در بازار کار ایران پایین بوده و زنان بیشتر در مشاغل غیررسمی و دستمزد‌های پایین‌تر مشغول به کارند. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، در تابستان امسال سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰درصد بوده و این سهم در بین زنان نسبت به مردان به‌مراتب بالاتر است. طبق همین آمار حدود ۶۸درصد از جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل آموزش عالی را زنان تشکیل می‌دهند.