skip to Main Content
واکسن آکسفورد بر همه سنین اثر دارد
واکسن کرونا
دانش کیوسک

واکسن آکسفورد بر همه سنین اثر دارد

سازنده یکی از واکسن‌های در دست ساخت برای کووید۱۹ که به واکسن آکسفورد معروف شده، می‌گوید این واکسن توانسته هم در بدن افراد جوان، واکنش ایمنی علیه ویروس کرونا را ایجاد کند و هم در بدن افراد سالخورده.  استروزنیکا، شرکت دارویی مشغول به کار روی واکسن آکسفورد می‌گوید، عوارض جانبی این واکسن روی افراد سالخورده نیز اندک بوده است این خبری امیدوارکننده در روزهای سخت اوج‌گیری دوباره کووید۱۹ به حساب می‌آید.

کرونا تا امروز نزدیک به یک میلیون و دویست‌هزار نفر را به کام مرگ کشانده و بیش از ۳۲میلیون نفر را مبتلا کرده است. ساخت واکسنی موثر، گامی مهم برای کنترل آن است.

استروزنیکا، هنوز اطلاعات زیادی از نتایج مطالعه واکسن آکسفورد ارائه نکرده است و باید منتظر پایان یافتن آزمایش‌ها و مطالعه بمانیم. ولی سخن‌گوی این شرکت می‌گوید، واکسن آن‌ها توانسته بدون عوارض جانبی شدید حتی در افراد سالخورده، واکنش دستگاه ایمنی را علیه ویروس کرونا در پی داشته باشد. با توجه به این‌که  گروه جمعیتی سالمندان بیشتر از دیگران در مقابله با کرونا در خطر است، یکی از نگرانی‌های اصلی، شدت عوارض جانبی احتمالی واکسن‌هایی که برای مقابله با کرونا تولید می‌شوند، در سالمندان است.

واکسن آکسفورد که نام رسمی آن AZD1222 است، با استفاده از ویروس‌های تضعیف شده نوعی سرماخوردگی در شامپانزه‌ها تولید شده است. پیشتر هم گزارش‌هایی از اثربخشی این واکسن روی داوطلبان ۱۸ تا ۵۵ ساله منتشر شده بود اما این نخستین بار است که خبری از نتایج امیدوارکننده آن روی افراد سالخورده منتشر می‌شود.

وزیر سلامت بریتانیا درباره این واکسن در مصاحبه‌ای گفته است که احتمالش زیاد نیست اما شاید این واکسن حتی پیش از پایان سال میلادی اخیر، به صورت محدود مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بخوانید:  اظهارنظرهای جنجالی سلبریتی‌ها در هفته‌ای که گذشت

در حالی که شرکت استروزنیکا برای تولید گسترده واکسن کووید۱۹ خود آماده می‌شود، جامعه علمی در انتظار انتشار نتایج مطالعه و آزمون‌های آنهاست.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗