skip to Main Content
آلوده‌ترین مهرماه تهران در پنج سال اخیر
جامعه کیوسک

آلوده‌ترین مهرماه تهران در پنج سال اخیر

داده‌های شرکت کنترل کیفیت های تهران نشان می‌دهد که امسال آلوده‌ترین مهرماه در پنج سال اخیر بوده است.

در مهرماه امسال ۲۱ روز وضعیت هوا قابل‌قبول بوده است و ۹ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. این آمار در پنج سال اخیر بی‌سابقه است.

این درحالی است که در تیرماه سال گذشته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تغییراتی را در طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سابق با هدف کاهش آلودگی هوای تهران اعمال کرده بود که نام این تغییرات «طرح کاهش آلودگی هوا» بود. ادعای شهرداری این بود که این تغییرات در سیاست‌های کنترل ترافیک باعث روان‌تر شدن ترافیک در سال ۹۸ و افزایش استفاده مردم از مترو شده است. اما این آمارها کمکی به آلودگی هوای تهران نکرد و هوای تهران در شش ماهه دوم سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ آلوده‌تر شد. منتقدان به این طرح مدعی شدند که این طرح صرفا برای درآمدزایی تهیه شده است و تأثیری بر آلودگی هوا ندارد.

در آذر سال ۹۸ برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ارایه شد که در آن کاهش آلودگی هوای تهران منوط به اختصاص بودجه ۱۷.۵ هزار میلیارد تومانی دولت بوده است. اما دولت به جای آن، بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب خزر به سمنان و ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب دریای عمان به مشهد اختصاص می‌دهد.

مردم در سال ۹۶ تجمعی اعتراضی روبروی شورای شهر برگزار کردند که پاسخی از نمایندگان شورای شهر نشنیدند. البته مسأله آلودگی هوا صرفا در تهران نیست. شهرهایی نظیر اراک، اهواز و اصفهان نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در اراک تجمعات به صورت منظم هر شنبه به مدت ۱۸ هفته متوالی برگزار شد. در اهواز نیز در سال ۹۵ تجمعی گسترده برگزار شد. اما مسئولان صدای این اعتراضات را نشنیدند.

بحث آلودگی هوای همواره در ۶ ماهه دوم سال در رسانه‌ها قرار می‌گیرد و مدیران و سیاست‌گذاران درباره آن صحبت می‌کنند. اما این معضل با فرارسیدن بهار دوباره مسکوت می‌شود. اینطور به نظر می‌رسد که هیچ اراده‌ای برای بهبود وضعیت هوای تهران وجود ندارد و مسأله آلودگی هوا تنها جنگی رسانه‌ای است که با آلوده شدن هوا و اعتراض مردم بالا می‌گیرد و با کاهش آن دوباره به بایگانی منتقل می‌شود. در این جنگ رسانه‌ای مدیریت شهری دولت را مقصر می‌داند و دولت می‌گوید این از وظایف مدیریت شهری است.

سالانه ۵ هزار نفر در تهران و ۳۳ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و به‌واسطه همین آلودگی هوا، سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود.

 

همچنین بخوانید:  آلودگی هوا آلت قتل است، قاتل را پیدا کنید

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗