skip to Main Content
ممنوعیت ثبت‌نام روزانه برای دانشجویان دکتری شبانه برداشته شد
جامعه کیوسک

با حکم دیوان عدالت اداری

ممنوعیت ثبت‌نام روزانه برای دانشجویان دکتری شبانه برداشته شد

دیوان عدالت اداری ممنوعیت ثبت نام دوره روزانه برای دانشجویان دکتری شبانه را برداشت؛ هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی رأی شماره ۷۲۶ مورخ ۲۸/۵/۱۳۹۹ بند (ج) دفترچه داوطلبان دکتری درباره «ممنوعیت ثبت نام و شرکت دانشجویان شاغل به تحصیل دکتری شبانه در آزمون جهت پذیرش در دوره روزانه» را ابطال کرد.

شاکی دانشجوی نوبت دوم- شبانه- ورودی سال ۱۳۹۶ دکترای تخصصی حقوق عمومی دانشگاه تبریز به موجب دادخواستی ابطال بند (ج) دفترچه شرایط اختصاصی داوطلبان تحصیل در دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۷ سازمان سنجش و آموزش کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده: «در بند (ج) شرایط اختصاصی داوطلبان تحصیل در دفترچه آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۷ سازمان سنجش آموزش کشور آمده است کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در صورت عدم انصراف تا پایان مهلت ثبت‌نام مجاز به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون نمی‌باشند».

شاکی در دادخواست خود علیه سازمان سنجش و آموزش کشور معترض شده است که: «تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های پولی و تقسیم دانشجویان به روزانه و شبانه با هدف کسب سود یا مقابله با دانشگاه‌های غیردولتی یا به هر دلیل دیگر ناعادلانه و اساساً پذیرفتنی نیست چراکه خلاف مفاد اصول قانون اساسی و به ویژه اصل سوم آن است. اینجانب با وجود ضعف بنیه مالی و گذران کارمندی اقدام به پرداخت شهریه و ادامه تحصیل در دوره شبانه نموده‌ام. در حالی که از همه امکانات لازم و ضروری تحصیلات تکمیلی همچون فرصت مطالعاتی خارج از کشور، دریافت حق پژوهانه و سایر مزایای رفاهی مخصوص دانشجویان روزانه محروم هستم».

همچنین بخوانید:  رد و بدل‌شدن اتهام‌‌ها درباره مافیای 8هزار میلیارد تومانی کنکور

شاکی در خصوص هزینه شهریه و مزایای تحصیل روزانه و محرومیت‌های دانشجویان شبانه از این مزایا عنوان کرده: «علی‌رغم هزینه سنگین شهریه تحصیلی به‌دلیل عدم بهره‌مندی از ضروریات تحصیل به‌ویژه فرصت ناب مطالعاتی و سایر امکانات و مزایای تحصیل روزانه، ناگزیر از شرکت مجدد در آزمون دکتری سال ۱۳۹۷ بوده‌ام که هم اکنون با ممانعت بی‌دلیل سازمان سنجش آموزش کشور مواجه شده‌ام».

این دانشجوی معترض دکتری در ادامه شکایتش گفته: «ریسک عدم قبولی در آزمون دکتری ۱۳۹۷ به‌دلیل اعمال سلیقه در جذب دانشجویان و شدت تبعیض‌ها در مصاحبه‌های نیمه متمرکز دانشگاه‌هاـ که خود سازمان هم بدان معترف است و اصرار بر تمرکزش داردـ موجب آن می‌شود نتوان از ادامه تحصیل و هزینه‌های گزاف تحمیلی اش گذشت».

نص صریح اصل سوم قانون اساسی بر رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان در تمام زمینه‌های مادی و معنوی، تاکید کرده اما شاکی بیان داشته خود این اصل به عامل بی‌عدالتی، تبعیض و پایمال کردن حقوق دانشجویان شبانه تبدیل شده است.

در نهایت  هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۲۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شده و پس از بحث و بررسی با اکثریت رای به ورود شکایت این دانشجوری دکتری داده و طی دادنامه قطعی و لازم‌الاجرا اعلام کرده «هیچ‌کدام از بندهای مقرر در این ماده اعمال محدودیت موضوع مصوبه مورد اعتراض قابل استنتاج نیست، بنابراین مقرره مورد اعتراض به علت آن که تصویب آن خارج از حدود اختیارات مرجع وضع می‌باشد مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۸۸ و ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود».

همچنین بخوانید:  «صاحب‌خانه خوب» یا «خانه خوب»؛ حق ما کدام است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗