skip to Main Content
بحران اشتغال معلولان با عدم تامین بیمه
جامعه کیوسک

بحران اشتغال معلولان با عدم تامین بیمه

گزارشی که در وبسایت خبرگزاری دیدار درمورد کمبودهای حمایتی دولت از اشتغال معلولان منتشر شده است به مسئله بیمه نشدن برخی از معلولان شاغل در بهزیستی اشاره کرده است. یکی از کارکنان تعاونی فتح جم در این گزارش گفته است «به مدت هشت سال برای بهزیستی کار کردم که بیمه‌ام نکرد.»
در این گزارش به نقل از، محسن براتی، رییس هیئت مدیره تعاونی معلولین فتح جم، «توضیح بهزیستی برای بیمه نکردن بسیاری از معلولانی که برای این سازمان مشغول به کار بوده‌اند این است که جمعیت تحت پوشش این سازمان تعداد زیادی هستند و قادر به پوشش بیمه‌ای آن‌ها نیست.»
اصغر شیرزادی، مدیرعامل تعاونی معلولان ایران در این زمینه به اجرایی نشدن بخشی از قانون حمایتی تامین اجتماعی نیز اشاره کرده است. به گفته شیرزادی، بنا بر مصوبه‌ای که امسال در هیات وزیران گنجانده شده سهم کارفرمای تمامی معلولانی که در کارگاه‌ها کار می‌کنند اعم از تعاونی و… باید بخشیده شود. بودجه این کار قرار بوده توسط سازمان برنامه و بودجه به بهزیستی تخصیص داده شود و بهزستی هم باید مبلغ مورد نظر را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند اما به گفته شیرزادی تا کنون این اتفاق رخ نداده است.
به گفته شیرزادی تا سال گذشته سازمان بهزیستی هر سه ماه یک بار لیست بیمه معلولان مشغول به کار را از کارفرمایان دریافت می‌کرد و پس از تایید آن‌ها، هر زمانی که اعتبار دریافت می‌کرد آن را پرداخت می‌کرد. با این همه معمولا  اعتبار تخصیص داده شده به اندازه کل مبلغ پرداخت شده به عنوان سهم بیمه کارفرما نبود. مثلا اگر ۳۰ نفر نیروی معلول استخدام شده وجود داشته باشد نهایتا برای ۱۷ نفر آن‌ها پرداخت می‌شد.
حال در ۶ ماه گذشته از سال ۹۹ این سهم بیمه پرداخت نشده است که به باور شیرزادی می‌تواند منجر به بحرانی در اشتغال معلولان شود چراکه سازمان بهزیستی بخشش سهم کارفرما را به عنوان یک ابزار حمایتی برای اشتغال معلولان به کار بسته بود، ولی اکنون آن ابزار حمایتی کار نمی‌کند و ممکن است در چنین شرایطی کارفرمایان تصمیم بگیرند نیروی غیرمعلول را به جای نیروی معلول جایگزین کنند.
این درحالیست که بنا بر قانون دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد، اما گفته می‌شود این قانون تا کنون اجرایی نشده است.
همچنین بخوانید:  کمپین معلمان سراسر کشور برای «بیمه تکمیلی کارآمد»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗