skip to Main Content
بوستان زندگی بر خرابه‌های زندگی بی‌خانمان‌ها افتتاح شد
جامعه کیوسک

برون‌رانی فقرای شهری با جدیت دنبال می‌شود

بوستان زندگی بر خرابه‌های زندگی بی‌خانمان‌ها افتتاح شد

دیروز بوستان ۲۴ هکتاری زندگی واقع در محله هرندی منطقه ۱۲ با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

گفتنی است در این مراسم آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگانی از قرارگاه خاتم‌الانبیا هم حضور داشتند.

محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران گفت: برای امنیت این بوستان، دیواری به مساحت ۲ کیلومتر دور آن احداث شده است. همچنین این بوستان دارای امکاناتی نظیر دریاچه، کتابخانه، سالن آمفی تئاتر رو باز، میدانگاه توقف و تعامل فرهنگی و نیز امکانات ورزشی و بازی کودکان است. 

این بوستان محل زندگی حدود ۵۰۰۰ بی‌خانمان و معتاد بوده است و همواره به‌عنوان یک منطقه «دارای آسیب اجتماعی که محل تجمع اراذل و اوباش و موادفروشان بوده» یاد شده که عدم امنیت را برای ساکنان محله به همراه داشته است . بر این اساس نیروی انتظامی از سال ۹۴ طرح پاکسازی محله هرندی را در دستور کار خود قرار داده است که تا امروز هم ادامه دارد.  

در آبان‌ماه ۱۳۹۴ گروهی نامعلوم اقدام به آتش زدن چادرهای این بی‌خانمان‌ها کردند که چند روز بعد اهالی محله، در اعتراض به این برخورد تجمع کردند.

بنا به گفته مدیرعامل هلدینگ شهرسازی خاتم‌الانبیا «عملیات اجرایی این بوستان ۲۴ هکتاری با قراردادی بین شهرداری و قرارگاه، از اواخر سال ۹۴ آغاز شد». یعنی چند ماه پس از آتش زدن چادرهای بی‌خانمان‌ها.

یک ماه پیش از آتش‌زدن چادرهای بی‌خانمان‌ها، در شورای شهر چهارم ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این محله اختصاص داده شده بود. همچنین در قانون بودجه سال ۹۷ یکی از محلات هدف برای بازآفرینی شهری محله هرندی با ردیف بودجه مشخص بوده است. در همین راستا مدیرعامل بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه «تغییر بافت محله می‌تواند مشکلات محله را تغییر دهد»، برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی ارزان‌قیمت و تشکیل «قرارگاه هرندی» در این محله اعلام آمادگی کرده است. 

محله هرندی در منطقه ۱۲ تهران واقع شده است که به‌عنوان منطقه تاریخی شهر تهران و کانون صنعت گردشگری تهران است. سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته در این محله و همچنین نهادهای همکار در دوران مدیریت شهری قبلی و کنونی، حاکی از این است که سلب مالکیت اراضی این محله از ساکنان آن به نفع همه جناح‌های سیاسی است. گران‌سازی تهران سیاست چند دهه اخیر جناح‌های سیاسی در قدرت بوده است که مسیر آن نوسازی محلات و به تبع آن برون‌رانی اقشار آسیب‌پذیر از شهر تهران است. گام اول برون‌رانی بی‌خانمان‌ها به بهانه اینکه «ساکنان احساس عدم امنیت می‌کنند» و گام بعدی برون‌رانی خودِ ساکنان محله است به بهانه «احیاء بافت تاریخی تهران»؛ ساکنانی که خودشان از فقرای شهری هستند. دیوار کشیدن بوستان جدید زندگی و کاربری‌های داخل آن حاکی از این است که که این پارک برای ساکنان کنونی آن طراحی نشده است بلکه برای ساکنان آتی آن است.

 

همچنین بخوانید:  روایت تصویری از برخورد شهرداری با دست‌فروشان

منبع:

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗